05.09.2019

TK Engineering

TK Engineeringin Timo Kesti: ”Brändityö auttoi jokaista ymmärtämään yrityksen suuntaviivat"

TK Engineering Oy on CAN-teknologian huippuosaaja, joka tekee yhteistyötä eri alojen markkinajohtajien kanssa.

Herea on tehnyt TK Engineeringille brändikartan, josta painettiin vihkomuotoinen Toiminnan käsikirja. Näiden lisäksi henkilöstölle pidettiin brändikoulutus, jossa kirkastettiin yrityksen toimintatavat ja suunta.

TKE:n toimitusjohtaja Timo Kesti kertoo saaneensa projektin aikana ison ahaa-elämyksen.

– Maija Anttila kysyi meiltä tärkeitä kysymyksiä siitä, mitä olemme ja mihin suuntaan olemme menossa. Ennen kaikkea sain käsityksen siitä, miksi olen yrittäjä ja toimin juuri tällä alalla, Kesti kertoo.

Suuntaviivat selkeiksi sekä sisäisesti että ulkoisesti

Herean ja TKE:n yhteistyö alkoi mediatiedotteesta. Tiedote meni läpi ammatillisissa julkaisuissa ja Vaasan alueen paikallislehdissä. Sen jälkeen tehtiin verkkosivuille tuleva tapauskohtainen asiakaskertomus, case study.

Näiden töiden aikana syntyi tarve selkeyttää yrityksen suuntaviivat sekä sisäisesti että ulkoista markkinointia varten.

– Aloin pohtia, onko henkilöstöllemme selvää, mitä teemme, miksi ja milloin. Brändikartta auttoi kaikkia ymmärtämään, mitä haluamme tältä yritykseltä. Se auttaa myös uusia työntekijöitä liittymään ja kasvamaan mukaan ”perheeseemme.”

Tuotetoimittajasta asiantuntijaksi

TKE työllistää noin 10 henkilöä, mutta koostaan huolimatta yritys tekee töitä isoille markkinajohtajille ja kansainvälisille yrityksille. TKE haluaa tuoda markkinoinnissaan esille henkilöstön tietotaitoa ja päästä pois tuotetoimittajan imagosta. Yksi brändityön tavoitteista olikin muuttaa yrityksen mielikuvaa oikeille kohderyhmille sopivaksi.

– Saimme brändikartasta markkinointiin ja uusasiakashankintaan valmiin pohjan, jota voimme käyttää kaikessa markkinoinnissa. Oleellista on, että asiat on kerrottu yleiskielellä, ei insinöörikielellä.

Kesti kertookin, että brändityön jälkeen yrityksen markkinointityyli muuttui monipuoliseksi. Kun TKE myy tuotteita, se myy samalla koko yrityksen tietotaitoa.

”Herean toimintatapa ammattimainen ja mukaansatempaava”

Kesti kertoo, että brändityö lisäsi henkilöstön yhteenkuuluvuutta ja toi esille konkreettisia kehitysideoita.

Kesti kehuukin Herean Maija Anttilan mukaansatempaavaa ja innostavaa tyyliä.

– Maija on osaava nainen. Vaikka olemme erikoisella teknisellä alalla, hän pystyi sisäistämään vaikeatkin asiat. Ennen kaikkea workshopit sujuivat innostavalla ja meitä kehittävällä tavalla. Jatkamme Herean kanssa yhteistyötä tulevaisuudessakin.

Lue lisää brändikartta-palvelusta.