Blogi

20.11.2017

Ei toimiteta paskaa, vaikka olisikin joulu

Voiko työntekijöille enää konkreettisemmin kertoa, miten hommat pitää tehtaan puolella hoitaa, kun sanotaan, että ”paskaa ei toimiteta, vaikka on joulu”? Sanoma menee taatusti perille joka jampalle johdosta tuotantoon. Jotta asia ei jäisi kenellekään epäselväksi, samassa yrityksessä työntekijöitä on ohjeistettu kysymällä: ”Ostaasikko itte tämän täyrestä hinnasta?” Kysymys on yrityksen perustaneen ammattilaisen lentävä lause, joka on ohjannut sekä poikaa että tehtaan työntekijöitä läpi vuosikymmenten.

Kun puhutaan brändäämisestä, se tarkoittaa yrityksen todellisten kilpailutekijöiden esiin kaivamista ja konkretisointia. Turha höpinä laadusta voidaan unohtaa, kun kyetään kertomaan, mistä laatu syntyy oikeasti. Se syntyy ihmisten tekemisestä ja asenteesta. Joka ikinen päivä. Toiselle ihmiselle ei voi tekemiseksi eikä asenteeksi muuttua, vaikka kuinka haluaisi. Voi vain joko kertoa riittävän selvästi, miten tulisi toimia, ja pitää periaatteita esillä ja elävänä yrityksen jokapäiväisessä toiminnassa. Omien toimintaperiaatteiden konkretisointi yrityksessä auttaa myös rekrytoimaan oikeanlaisia työntekijöitä; usein asenne ja halu ovat tärkeämpiä, kuin täydellinen osaaminen.

Olemme tehneet viimeisten vuosien aikana eri toimialan yrityksille kymmeniä brändikarttoja. Yllä olevat lauseet on poimittu yhden yrityksen brändikartasta kohdasta ”Yrityksen tärkeät toimintatavat”. Markkinointiviestinnän aineiston tulee hetkauttaa sekä sisäisesti että ulkoisesti. Työntekijöille on aivan turha tehdä sisäistä viestintää, jossa kerrotaan ympäripyöreästi omasta vastuusta ja laadun ylläpitämisestä. Pitää puhua sellaista kieltä, jonka jokainen ymmärtää.

Brändikartta tehdään kahta tarkoitusta varten: a) kertomaan itselle ja henkilökunnalle, mistä puista yritys on rakennettu ja mistä syntyvät asiakashyödyt ja erottuvuustekijät b) brändikartan aineksia käytetään aineistona, kun yritykselle kirjoitetaan tarina ja lupaus. Edellisessä esimerkissä oli kyse viestinnästä yrityksen sisällä. Kun samat ainekset puetaan asiakkaille tarkoitetuksi markkinointiviestinnäksi, fokus käännetään asiakashyödyksi ja viesti on toisenlainen.

En ole vielä käynyt yhdessäkään yrityksessä, missä ei olisi periaatteita. Sen sijaan olen käynyt lukuisissa yrityksissä, missä näitä periaatteita ei ole kirjattu ylös minnekään, saati sitten olisi järjestelmällisesti koulutettu ja pidetty niitä esillä päivittäisessä työnteossa.

Kun yritys menestyy, se perustuu yleensä yrityksen perustajan intohimoon tehdä jotain ja kykyyn toimia asiakaslähtöisellä tavalla. Yrityksen perustanut henkilö on toiminut asiakkaiden kanssa tietyllä tavalla, josta on syntynyt merkittävä kilpailukeino. Toimintapa koostuu tuotteesta, palvelusta ja kommunikoinnista. Kun yritys kasvaa, tämän mallin siirtäminen kaikille työntekijöille on haaste. Löpinä laadusta ei auta, jos kaveria pitää ohjata muuttamaan käyttäytymistään. Siksi on parempi kysyä: ”Ostaasikko itte tämän täyrellä hinnalla?” ja läntätä lause julisteina ympäri hallia ja vessan seinään. Ei unohdu, eikä kukaan voi sanoa, etten tiennyt.

Ota yhteyttä, jos haluat tehdä tolkullista ja tuloksellista brändäämistä sekä sisäisesti että ulkoisesti.


Eliina Puijola, CEO, Herea Oy, 040-5041198 eliina.puijola@herea.fi

 

joulupieni

 

Kerro mielipiteesi

Mollom CAPTCHA

Lukijoiden mielipiteet kirjoituksesta

Kukaan ei ole vielä kommentoinut tätä sivua.