Blogi

28.5.2018

Suunnitelmallinen viestintä voi tuplata tai triplata kävijät sivuillasi

Kävijöiden määrä kasvattaa aina myyntiä, enemmin tai myöhemmin

90 % B-to-B päättäjistä käyttää googlea jossain vaiheessa ostoprosessia. 71 % hauista aloitetaan geneerisillä sanoilla eli hyvin yleisillä hauilla*. Se, mitä kerrot yrityksestäsi netissä on silloin kaikkien hakujen ulottuvilla. Se, mitä et kerro siellä, on vain tuttujen tiedossa. Suunnitelmallisella viestinnällä autat myyntiä ja rekrytointia vakuuttamalla, todistamalla ja kertomalla asiallista tietoa. Mutta miten?

Miten vakuutat tietoa etsivän ostajan? Miten konkretisoit laadun?

Joka ikinen yritys kertoo tekevänsä laadukkaita tuotteita tai palveluita. Mitä laatu oikeasti tarkoittaa ja miten se voidaan todistaa? Kun asiakas etsii luotettavaa toimittajaa, laadun takeeksi ja pontimeksi yhteydenottoon riittää harvoin lause: ”Valmistamme laadukkaita tuotteita räätälöidysti ja kustannustehokkaasti hyvällä toimitusvarmuudella”. Lause voi olla täysin totta, mutta se ei kerro eikä todista lukijalle mitään. Yhtä hyvin koko lauseen voisi jättää kertomatta.

Laadusta voi kertoa asiallisella uutisella. Teimme JTK-Powerille uutisen, jossa kerrotaan tuotteiden tarkastamiseen liittyvän laitteen hankinnasta. Uutinen todistaa, että mittatarkkuus ja laatu ovat äärimmäisen tärkeitä yritykselle. Jakamalla uutisen esim. LinkedIn:ssä, sille saadaan heti näkyvyyttä oikeassa kohderyhmässä. 92 % B-to-B* päättäjistä nimittäin käyttää LinkedIn:iä pääasiallisena somekanavanaan.

Osaaminen ja asiantuntijuus – miten vakuutat?

Kun yritys myy tuotteiden ja palveluiden yhdistelmää, osaamisen ja asiantuntijuuden arvioiminen lisää vaikeuskerrointa. Miten todistat, että yrityksesi selviää isosta haasteesta? Voiko pieni yritys palvella isoa? CO-Automation on kasvava, automaatiojärjestelmiin ja robotiikkaan keskittynyt yritys. Olemme tehneet yritykselle pitkäjänteistä viestintää, jossa punaisena lankana on artikkeleiden avulla kertoa konkreettisesti, osin asiakkaiden tai työntekijöiden suulla osaamisesta. Artikkeli Teemu Rantalan siirtymisestä yrityksen myyntijohtajaksi viestii kasvusta, mutta todistaa myös yrityksen osaamistasosta. Kun kokenut, alalla arvostettu tekijä siirtyy isosta talosta pienempään, se kertoo selvän viestin: tässä talossa on potentiaalia ja se vetää puoleensa motivoituneita tekijöitä. Täältä voi ostaa, koska asiantuntemus on takuulla kohdillaan.

Todista asiakkaan suulla

Logon tai yrityksen nimen käyttäminen yrityksen verkkosivuilla referenssinä on aivan jees. Enemmän kuitenkin kertoo sisältö, jossa asiakas yksin tai yhdessä yrityksen avainhenkilön kanssa kertoo toimittajan valinnasta itse. Nortechille tekemämme artikkeli  sopimusvalmistuskumppanuudesta Sampo Rosenlewin kanssa ei vain kerro uutista uuden sopimuksen syntymisestä, vaan syventää myös kuvaa siitä, millaisia tuotteita yritys valmistaa ja minkäkokoisten yritysten kanssa se toimii. Sampo Rosenlew on brändinä tunnettu; sen valinnat ovat varmasti harkittuja, joten Nortechille ropsahtaa artikkelista luotettavuus- ja osaamispisteitä roppakaupalla.

Töitä olis, mutta kun ei saa työntekijöitä. Rakenna työnantajakuvaa pitkäjänteisesti

Kun alkaa mennä kovaa, työntekijäkuvalla on merkitystä. Kilpailu osaajista kasvaa nopeasti. Jos yrityksen verkkosivut eivät toimi responsiivisesti ja sivuilla ei ole perustietojen lisäksi yhtään ajankohtaista uutista, maito on jo kaatunut. Työnantajakuvaa rakennetaan jatkuvasti. Asiallinen viestintä on osa tätä. Jos vielä panostetaan työntekijöiden esittelyihin asiajutuissa, mielikuva yrityksestä työnantajana selkenee helposti. AHA-logisticsille, Vammsteelille  ja Ferromekille tehdyissä jutuissa valotetaan yritystä ja sen toimintaperiaatteita konkreettisesti työntekijöiden suulla. Sisällön voi lukea yhtä lailla työpaikkaa hakeva työntekijä kuin myös asiakas. Kun joku kertoo itse, sanomisia voi arvioida tekijän eikä yrityksen näkökulmasta.

Kiinnostuitko?

Teemme suunnitelmallista viestintää, jolla myydään asiantuntemusta, lisätään luottamusta ja vahvistetaan työnantajakuvaa. Voit aloittaa kanssamme tuloksekkaan viestinnän matalalla kynnyksellä.

Pyydä meidät käymään, niin kerromme, miten aloitat suunnitelmallisen viestinnän, jolla näyt ja myyt: Enni Yli-Hynnilä 040-1663230, enni.yli-hynnila@herea.fi ja Maija Anttila, 040-1544436, maija.anttila@herea.fi

Lue lisää viestinnän vuosisopimuksestamme tästä.

Eliina Puijola
040-5041198
eliina.puijola@herea.fi

 

 *Tutkimukset ja luvut perustuvat Fonectan esittämiin tilastoihin Tuhat suomalaista 1/2018 -tutkimuksessa (IRO Research).

Ellupieni

 

Kerro mielipiteesi

Lukijoiden mielipiteet kirjoituksesta

Kukaan ei ole vielä kommentoinut tätä sivua.