Blogi

27.5.2019

Brändi-workshop – haukotuttaako jo pelkkä ajatus?

No ei haukotuta. Vai mitä mieltä olette tästä palautteesta?

”Olen ollut työelämässä eri työtehtävissä jo yli 40 vuotta ja ollut mukana isojenkin organisaatioiden koulutuksissa. Yhdellä sanalla voin sanoa: tämä on paras ja mielenkiintoisin koulutus ikinä. Ei tarvinnut haukotella. ”

Mitä se brändi oikein tarkoittaa?

Tämä on monesti ongelma – työntekijät eivät tiedä mistä ”palikoista” yrityksen brändi koostuu. Brändi mielletään usein pelkästään ulkoasuksi tai markkinointihöpinäksi. Brändi on kuitenkin ennen kaikkea tekoja, joita tehdään tai jätetään tekemättä joka päivä. Siksi jokaisella työntekijällä on toden totta oikeus tietää, miten hänen tulisi toimia brändin edellyttämällä tavalla. Jos ei tiedä, on vaikea toimia yhdenmukaisella tavalla.

Jokainen työntekijä on osa brändiä

Jos ihan rehellisiä ollaan, koulutukset ovat saaneet huikean hyvää palautetta niin toimitusjohtajilta, lattiatason duunareilta kuin asiantuntijoiltakin. Missä piilee koulutuksen juju?

Brändikoulutuksemme perustuu brändikarttaan, joka työstetään yhdessä yrityksen avainhenkilöiden kanssa. Brändikarttaan kiteytetään nasevasti ja ymmärrettävästi yrityksen brändin ydinasiat mm. toimintaperiaatteet, intohimotekijä, asiakashyödyt ja erottuvuustekijät. Brändikarttaan kirjoitetaan myös näihin perustuva tarina ja ydinviesti. Kartasta tehdään koulutusta varten työkirja, jossa on yritystä koskevat asiat valmiiksi painettuna, mutta työntekijöitä koskevat asiat tyhjänä sivuna.

Koulutuksen juju piilee ihmisissä. Brändi-workshopissa keskitymme juuri sen yrityksen ihmisiin persoonina. Workshopin aikana jokainen ei joudu, vaan saa pohtia omaa osaamistaan ja rooliaan yrityksessä. Ja uskokaa tai älkää, me lähes liikutumme siitä, miten ihmiset innostuvat tästä joka kerta. Brändi-workshopissa toiminnan käsikirja täydentyy jokaisen osalta omaksi pohdinnaksi siitä, miten minä täydennän brändiä omalla osaamisellani.

Miten aloittaa?

Projekti ei ole raskas, eikä vaadi yrityksen avainhenkilöiltä tuhottomasti aikaa eikä mitään etukäteisvalmisteluita. Kun sisällöt ovat valmiina, ne käydään yhdessä läpi keskustellen ja tarvittavat asiat viilataan kuntoon yhdessä. Näin varmistetaan täsmälleen oikea viesti. Tämän jälkeen aineisto työstetään yrityksen näköiseksi työkirjaksi ja workshop-koulutus voidaan pitää.

Innostuitko?

No tietenkin! Ota siis yhteyttä: Eliinaan, Enniin tai Maijaan. Yhteystietomme löydät täältä.

Lopuksi vielä kooste palautteista. Palautetta ovat antaneet eri tehtävien työntekijät, esimiehet, johtajat teollisuusyrityksistä palveluyrityksiin.

”Auttaa ymmärtämään paremmin, miten suuri vaikutus yksittäisellä työntekijällä on koko organisaatioon ja sen menestymiseen.”

”Mielenkiintoinen tilaisuus, avasi hienosti asioita. Tämän jälkeen on helpompi kertoa, mitä meidän yrityksessä tehdään ja miksi.”

”Koulutus tärkeä ja selkeä. Näitä asioita tuskin monikaan muuten miettii. Antaa myös perspektiiviä jokapäiväiseen työhön.”

”Koulutus rakensi yhteenkuuluvuutta ja vastuuta itsestä ja tekemisestään.”

”Koulutus oli hyvä ja järkevä, tulisin uudestaankin, vaikka ennakkoluulot olivat, että mikä höpöhöpöjuttu tää on.”

”Koulutus toi lisää innostusta omaan työskentelyyn. Ryhmähenki parani varmasti. Hyvä muistutus, miksi tekee tätä työtä.”

”Vaikka ollaan oltu pitkään samassa yrityksessä, päivä toi ihan uusia näkökulmia ja ajatuksia omiin työkavereihin ja toimintatapoihin.”

”Koulutuksesta oppi paljon uutta ja pystyn hyödyntämään tietoa työssäni. Koulutus oli innoittava. Koulutuksen vetäjä puhui tsemppaavasti.”

lue lisää brändikoulutuksesta täältä.

Maija Anttila
040 154 4436
maija.anttila@herea.fi 

 

Maija blogikuva

 

Kerro mielipiteesi

Lukijoiden mielipiteet kirjoituksesta

Kukaan ei ole vielä kommentoinut tätä sivua.