Blogi

8.2.2017

”Brändikartta on erinomainen strategisen suunnittelun väline”

Teemu Purmonen on Projektitoimisto Proper Oy:n toimitusjohtaja ja konsultti. Projektitoimisto Proper auttaa yrityksiä kasvamaan ja hakemaan rahoitusta. Se auttaa myös talouden ja liiketoiminnan suunnitelmien kanssa.

Purmonen on tutustunut Herean brändikarttatyökaluun erilaisissa projekteissa, joissa myös Eliina Puijola on ollut mukana. Hän on nähnyt, miten brändikartta toteutetaan käytännössä.

Purmosen mukaan brändikartta auttaa kirkastamaan yrityksen viestiä ja brändiä. Brändikartan avulla keskitytään siihen, mikä on tärkeää ja jätetään rönsyt pois. Sen pohjalta kirjoitetaan ydinviesti ja tarina.

–Kun brändikartan asiat kirjoitetaan ydinviestiksi ja tarinaksi, yritys saa suunnitelman asioiden jalkauttamiseen. Silloin strategian toteuttamiseen on niin pieni kynnys, että toteutus on järkevä tehdä. Hyvin tehty brändikartta pitää olla toteutettavissa sekä sanoina että numeroina. Voimme miettiä esimerkiksi yrityksen toimintatapoja ja visiota niin sanoina kuin rahoinakin. Brändikartta ei siis ole vain viestinnän ja markkinoinnin väline.

– Brändikartta on erinomainen strategisen suunnittelun väline. Sillä pystyy muun muassa kertomaan selkeäkielisesti, mitkä ovat yrityksen tärkeitä toimintatapoja. Kun brändikarttaan kytketään strategisia näkymiä ja erilaisia mittareita, siitä tulee hyvä työkalu strategiselle johtamiselle. Kun brändianalyysivaiheessa tehdään strateginen päätös, brändikartasta on helppo hakea suuntaviivoja yrityksen toimintaan.

Purmosen mukaan brändikartta auttaa kasvun mallintamisessa ja tuotekehityksessä. Sitä kannattaa käyttää myös silloin, kun yritykselle haetaan strategista muutosta tai suunnanvaihdosta.

Konsulttityön lisäksi Purmonen toimii osakkaana tulkkipalveluja tarjoavassa Youpret Oy:ssä. Eliina Puijola teki Youpretille brändianalyysin ja brändikartan, joista tehtiin myös tekstit verkkosivuille.

– Youpretille brändikartasta oli apua teknologiakehityksessä ja palvelumuotoilussa. Brändikartan avulla mietimme, mitä haluamme muuttaa ja miten haluamme toimia. Yritys on uusi, joten saimme luotua sille uskottavan tarinan ja verkkosivujen sisällöt arvojemme mukaisesti. Sen lisäksi Brändikartta oli hyvä paketti sijoittajaviestintää varten.

Purmonen käyttää brändikarttaa myös itse omissa asiakastöissään. Hänellä on paljon kokemusta eri vaiheessa olevien yritysten konsultoinnista.

purmonen2

Kerro mielipiteesi

Lukijoiden mielipiteet kirjoituksesta

Kukaan ei ole vielä kommentoinut tätä sivua.