Blogi

11.4.2019

Konkreettiset hyödyt ylittävät uutiskynnyksen – tietotaitoa journalismista

Kekseliäitä satuja ja syvälle luotaavia runoja – vanhat laatikot vintillä ovat täynnä lapsena tekemiäni kirjoituksia. Minulla on aina ollut intohimo kirjoittamiseen, mutta vuosien varrella tekstini ovat muuttuneet tarinoista hyvin suunniteltuun hyötylukemiseen.

Tekstinkin rakentaminen vaatii rakennusmateriaaleja ja työkaluja

Olen aina pitänyt tekstien rakentamisesta ja uskallan väittää, että tekstin koostaminen on yksi synnynnäisistä vahvuuksistani. Hyvin toimivan rakenteen luominen tekstiin on minulle luontaista.

Viestintä sisältää kuitenkin paljon muutakin. Olen aina ollut innokas kirjoittamaan ja tiedän, että tällä alalla on paljon opittavaa – siksi aloitinkin viestinnän opinnot yliopistossa. Opiskelu on tuonut minulle vankat pohjatiedot ja ymmärryksen siitä, mitä viestintä todella tarkoittaa.

Olen aiemmin työskennellyt toimittajana. Toimittaja kirjoittaa artikkeleita ja reportaaseja liukuhihnalta, joskus ympäri vuorokauden. Tästä on ollut minulle paljon hyötyä myös Herealla tekemissäni asiakastöissä. Kun käsittelee päivittäin erilaisia aiheita, on tärkeää tietää, kuinka käsitellä kaikkea informaatiota.

Koska jokaiselle tekstille on rajattu tila painetussa lehdessä, lopputuotteen pitää olla tiivis, mutta uutisen ydinviesti ei saa kadota.

Työni on helmien löytämistä yritysten liiketoiminnasta

Herean sisältöstrategina työskentelen melko samalla tavalla kuin toimittajan työssä. Tapaan yrityksiä, joilta kysyn tarkkaan valittuja kysymyksiä. Isoin ero journalismia tuottavassa yrityksessä ja viestintäyrityksessä on kuitenkin se, että viestijä keskittyy enemmän jokaiseen yksityiskohtaan. Tekemäni sisällöt ovat myös ajattomia, koska ne laitetaan yleensä asiakkaan verkkosivuille tai esitteeseen.

Viestijänä minulla on mahdollisuus löytää yritystoiminnasta helmiä, joita kannattaa tuoda esille. Näitä asioita yrityksessä ei välttämättä nähdä itse, koska ne ovat usein itsestään selviä. Tämä vaatii paljon päättäväisyyttä, koska yrittäjältä pitää saada kaivettua esiin olennaiset asiat.

Uutisarvo ei aina ole se oleellisin juttu. Esille tuodaan konkreettiset hyödyt ja faktat, jotka erottavat yrityksen muista. Jotta tämä kaikki osataan kertoa ulkopuolisille, minun täytyy kuunnella huolellisesti, ymmärtää, karsia ja koostaa.

Asiakas näköpiirissä

Sekä journalismissa että markkinointiviestinnässä on tärkeää, että tekstit eivät ole vaikealukuisia ja pinnallisia. Kun halutaan vaikuttaa, asiat pitää esittää suoraan, mutta samaan aikaan antaa jotain arvokasta.

Jotta ihmiset saadaan kiinnostumaan ja vakuuttumaan, siitä pitää olla heille jotain hyötyä. Tiedon tulvassa on tärkeää kohdentaa tekstit oikealle asiakasryhmälle. Se on tavallista myös journalismissa: paikallislehden lukijat eivät halua lukea asiasta, joka tapahtuu täysin oman alueen ulkopuolella.

Jatkuvassa markkinointiviestinnässä kohderyhmälle suunnattu viestintä on tärkeä valtti yritykselle. Hyvin suunnitellussa sisällössä nostetaan esille juuri niitä asioita, mitkä ovat kohderyhmän kannalta tärkeitä. Sisällöt julkaistaan yrityksen verkkosivuilla ja niitä jaetaan sosiaalisessa mediassa.

Tekstejä ei kirjoiteta vain kirjoittamisen ilosta, vaan ne kirjoitetaan tiettyyn tarkoitukseen ja kohderyhmän tavoittamiseen.

Jos et näy, et ole olemassa

Journalistiikassa ja markkinointiviestinnässä on siis paljon yhteistä. Molemmissa pyritään saamaan yleisön huomio, mutta erona on, että journalisti pyrkii vaikuttamaan, kun taas viestijä auttaa yritystä kasvattamaan myyntiä.

Kun potentiaalinen asiakas googletta yrityksesi toimialaan liittyviä sanoja, yrityksesi nousee ylöspäin Google-tuloksissa, kun verkkosivuilla on laadukkaita tekstejä. Kun päädyt hakukonetulosten loppuun, verkkosivuillasi on huonoja tekstiä. Kuinka moni jaksaa selata sivulle 10 Googlessa? Ilman näkyvyyttä et ole olemassa. Asia on niin yksinkertainen.

Sofie Berg
040 551 3395
sofie.berg@herea.fi

 

Sofie pieni

Kerro mielipiteesi

Lukijoiden mielipiteet kirjoituksesta

Kukaan ei ole vielä kommentoinut tätä sivua.