Blogi

25.8.2017

Miksi markkinoida, vaikka yrityksellä menee hyvin?

Jos yrityksellä menee hyvin ja työtilauksia on kiireeksi asti, asti markkinointiviestintä jää usein vähemmälle. Vaikka ovella kolkuttaisi jono asiakkaita, aktiivista markkinointiviestintää ei silti saa unohtaa. Listasimme Herealla viisi asiaa, miksi markkinointia kannattaa tehdä hyvässäkin tilanteessa:


1. Vanhat asiakkaat eivät ole itsestäänselvyys. Viisas yrittäjä ei tuudittaudu uskoon, että vanha asiakas käyttää ikuisesti yrityksen palveluita. Tehokas viestintä liimaa asiakkaat entistä tiiviimmin kiinni yrityksen toimintaan. Jos yritykselle tulee huonompi aika, markkinointia on tehty jo pitkään, eikä asioita tarvitse aloittaa alusta. Hyvässä lykyssä markkinointi kantaa niin pitkälle, että se tuottaa hedelmää huonoinakin aikoina.

2. Brändin rakentaminen jatkuvalla tiedottamisella. Kun asioista kerrotaan, yhteistyökumppanit tietävät, mitä yrityksessä tapahtuu. Loppuasiakkaalle on myös tärkeää, että asioista viestitään avoimesti ja yrityksen toiminnasta kerrotaan ulospäin läpinäkyvästi. Kuluttajat ovat yhä valveutuneempia asiakkaita ja kiinnostuneet kuluttamiensa tuotteiden ja palveluiden alkuperästä. Viestinnän avulla pidetään yllä yrityksen brändiä ja rakennetaan mielikuvaa asiakkaiden mielissä. Brändin rakentaminen on jatkuvaa kehitystyötä, joka ei lopu koskaan.

3. Yritys katsoo tulevaisuuteen ja pysyy kehityksessä mukana. Suurin osa yhteistyökumppaneista haluaa tehdä yhteistyötä sellaisen yrityksen kanssa, joka pysyy ajan hermoilla. Siksi jatkuva viestintä yrityksen kehittymisestä kannattaa. Vaikka yrityksen sisällä tehtäisiin kuinka hienoja juttuja, muut eivät tiedä siitä, ellei asiasta koskaan kerro.

4. Sisällöntuotanto. Yrityksen verkkosivut nousevat hakutuloksissa sitä korkeammalle, mitä enemmän yrityksillä on jatkuvaa uutta sisältöä verkkosivuilla ja mitä aktiivisempi se on sosiaalisessa mediassa. Uusiutuvalle tiedolle kannattaa tehdä esimerkiksi helposti päivitettävät uutis- ja blogisivut.

5. Henkilökunnan ja rekrytoitavien luottamus. Aktiivisella viestinnällä ja markkinoinnilla rakennetaan henkilökunnan luottamusta yritystä kohtaan. Myös henkilökunnalle on tärkeää, että yritys viestii asioista avoimesti. Meistä kukaan ei halua oikoa huhupuheita vapaa-ajalla, eikä siihen ole tarvetta, kun yritys itse tiedottaa faktoista sekä työntekijöilleen että ulospäin. Talouden noususuhdanteessa myös rekrytointi vaikeutuu. Jos yritys näyttää aktiiviselta ulospäin, se on huomattavasti kiinnostavampi kuin yritys, jonka sivuilla ei ole tapahtunut mitään. Vaikka yritys olisi todellisuudessa aktiivinen, se näyttää jämähtäneeltä, jos verkkosivuilla ei tapahdu mitään.

Soita ja kysy lisää:

Maija Anttila, maija.anttila@herea.fi
puh. 040 154 4436

Enni Yli-Hynnilä, enni.yli-hynnila@herea.fi
puh. 040 166 3230

Kerro mielipiteesi

Lukijoiden mielipiteet kirjoituksesta

Kukaan ei ole vielä kommentoinut tätä sivua.