Blogi

15.11.2018

Saatko orkesterisi soittamaan samassa tahdissa ja samaa säveltä?

Helpommin sanottu kuin tehty. Haaste on sama pienessä ja isossa firmassa, yksityisellä ja kunnallisella puolella. Vedin viime viikolla kaksi brändikartta-workshopia Etelä-Suomessa. Mukana oli isoja ja pieniä yrityksiä sekä kunnan edustajia. Kaikilla oli sama haaste: Miten kiteyttää yrityksen visio niin, että kaikki sen tajuavat? Miten kertoa konkreettisesti, millä asenteella pitäisi tehdä töitä? Miten kommunikoida asiakkaille ja sisäisesti, että se menee perille?

Molemmista koulutuksista tuli loistavat palautteet. Tiedän miksi. Siksi, että olemme kehittäneet brändikartasta työkalun ja opetelleet pumppaamaan ihmisistä ulos konkreettisia asioita. Meitä kutsutaan pirttihirmuiksi, grillaajiksi, terriereiksi – hyvässä hengessä. Meidän työtä on pumpata ja kaivaa niin kauan, että esiin saadaan konkreettinen asia, joka voidaan sitten pukea liikauttaviksi teksteiksi.

Kukaan ei tee mitään taskulämpöisillä sanoilla, jotka eivät hetkauta ketään. Vielä vähemmän tekstillä, joka voisi olla Kelan lomakkeesta. Visio ja missio menevät perille, jos ne ensin konkretisoidaan ja sitten vasta puetaan sanoiksi. Ihmisten asenteita ja toimintaperiaatteita voidaan muuttaa, kun ensin määritellään, mitä ne tarkoittavat konkreettisesti. Orkesteri alkaa soida kauniisti, kun nuotit ovat edessä. Vielä kun suunnitellaan ja toteutetaan jalkautusprosessi, voidaan pitkällä aikajänteellä todeta, että työ vaikuttaa tuottavuuteen.

Jos yrityksesi on tehnyt kanssamme brändikartan, sen voi jalostaa nyt eteenpäin toiminnan käsikirjaksi. Jos brändikartta puuttuu, sen avulla saadaan kirjoitettua tekstit ensin ulkoiseen markkinointiin ja lisäksi saadaan tehtyä toiminnan käsikirja sisäiseen viestintään. Jos haluat inspiroivan workshopin aluksi, sekin onnistuu.

Ota luuri käteen tai naputtele meiliä grillaajalle,

Eliina Puijola 040-5041198 eliina.puijola@herea.fi

Kerro mielipiteesi

Lukijoiden mielipiteet kirjoituksesta

Kukaan ei ole vielä kommentoinut tätä sivua.