Enni4
15.05.2020

Asiakasprofiilit ja sisältöstrategia auttavat viestimään oikeista asioista oikeille ihmisille

On vaikea viestiä, jos ei tiedä, millaiset ihmiset viestejä lukevat. On eri asia, lähettääkö WhatsApp-viestin työkaverille, äidille, mummolle vai lapsille. Muovaamme viestit huomaamattakin sellaisiksi, että vastaanottaja ymmärtää niiden sisällön.

Sama pätee yritysviestintään. Asiakkaat eivät ole yksi iso massa, vaan jokainen lukija lukee sisällöt omista lähtökohdistaan. Viesti pitää muotoilla eri tavalla riippuen siitä, onko lukija esimerkiksi koneistaja, toimitusjohtaja, ostaja vai tuotantopäällikkö.

Asiakasprofiilit auttavat näkökulman valitsemisessa

Asiakasprofiilien ansiosta kerromme oikeille ihmisille oikeita asioita. Artikkelit, asiakasreferenssit, videot ja muu sisältö ovat heille hyödyllisiä, joten he kiinnostuvat yrityksen toiminnasta.

Kun asiakasprofiilit on määritelty, valitsemme kuhunkin sisältöön näkökulman ja kerrontatavan, joka herättelee valittua kohderyhmää ja vie viestin perille ymmärrettävästi. Toimitusjohtajaa kiinnostavat eri asiat kuin tuotantopäällikköä.

Sisältöstrategialla suunnitelma jatkuvaan markkinointiin

Pelkät asiakasprofiilit eivät riitä, vaan markkinointiviestintä vaatii suunnitelmallisuutta ja säännöllisyyttä. Jos esimerkiksi uutiskirje lähetetään kerran vuodessa, yritys tuskin tekee vaikutusta kohdistetuilla viesteillään.

Jos sen sijaan asiakas saa kiinnostavan sisällön luettavakseen joka toinen tai joka kolmas kuukausi, yritys muistuttaa säännöllisesti asiakasta olemassaolostaan. Joka kerta, kun asiakas lukee sisältöä, hän oppii lisää yrityksestä ja sen toiminnasta.

Sisältöstrategiassa suunnittelemme sisällöt aihe- ja otsikkotasolla yleensä vuodeksi kerrallaan. Pohdimme yhdessä asiakkaan kanssa, mikä kohderyhmää kiinnostaa, mikä on hänelle hyödyllistä tietoa ja mitä tarpeita heillä on. Tietenkin vuoden aikana tulee myös ajankohtaisia sisältöjä, mutta suunnitellut sisällöt rakentavat pohjan viestinnälle.

Toistoa, toistoa, toistoa

Mitä useammassa paikassa asiakas törmää yrityksen viesteihin, sitä useammin asiakas muistaa yrityksen olemassaolon. Sosiaalisen median kanavat, kuten LinkedIn ja Facebook ovat tehokkaimmat tavat levittää viestejä, ja niissä viestejä on mahdollista kohdistaa. Sen lisäksi uutiskirje toimii hyvänä peruspohjana viestien jakamisessa ja uutiskirjeen lähetyksistä saa tarkkaa dataa, ketkä lukevat uutiskirjettä.

Parhaimmillaan asiakasprofiilit ja kunnollinen sisältöstrategia lähentävät yrityksiä ja auttavat yhteydenpidossa. Sisällöt antavat aiheita vuoropuheluun ja avaavat uusia suhteita.

Olisiko suunniteltu viestintä paikallaan? Ota yhteyttä:

Enni Yli-Hynnilä

puh. 040 166 3230

enni.yli-hynnila@herea.fi