9S7A5716
26.02.2021

Miten dataa hyödynnetään viestinnässä?

Elämme digitaalisessa maailmassa, jossa jokaisesta liikkeestämme jää jonkinlainen jälki. Käynti verkkosivuilla, ostoksen tekeminen verkkokaupassa tai peukuttaminen sosiaalisessa mediassa jättävät meistä kaikista jäljen digitaaliseen verkkoon.

Äkkiseltään voisi kuvitella, että tämä on pelottava ja huono asia. Markkinoijan näkökulmasta digitaalinen jäljitettävyys on kuitenkin hyödyllistä. Tässä blogissa kerron kolme asiaa, miksi jäljitettävyys on hyvä juttu.

 

1. Viestinnän personoiminen

Liikkeemme tallentuvat esimerkiksi verkkosivun evästeisiin sekä Facebookin ja Googlen evästetyökaluihin, joilla käyttäjiä voidaan yksilöidä. Facebook rakentaa tämän datan avulla meistä kaikista yksilöllistä datapankkia, jolla se voi määritellä, minkälaisista sisällöistä pidämme. Tällaisen datapankin avulla markkinoijan on huomattavasti helpompi kohdentaa viestiä tietylle kohderyhmälle. Siksi myöskin sinä näet todennäköisemmin juuri sinua kiinnostavia ja hyödyttäviä mainoksia.

Evästetyökalujen avulla voimme myös kohdentaa viestiä suoraan verkkosivukävijöille. Tällöin voimme jakaa tarjouksia tai kertoa asioista suoraan tehokkaasti niin, että vain haluamamme ihmiset näkevät ne.

 

2. Viestinnän kehittäminen

Verkkosivukävijöiden perusteella voidaan analysoida, että millä sivuilla on käyty eniten ja mitä artikkeleja on luettu eniten. Tällaisen datan analysoiminen on todella hyödyllistä ja tärkeää, kun suunnitellaan jatkuvan viestinnän teemoja ja sisältöjä.

Mikäli verkkosivusto a:n sivuilla on käyty eniten vuokraukseen liittyvällä palvelusivuilla, on silloin luonnollista pohtia, voisiko tästä aiheesta kirjoittaa syventäviä artikkeleita. Ilman dataa viestinnän suunnittelu ja aikataulutus voi perustua vääriin oletuksiin.

 

3. Verkkosivuston parantaminen

Verkkosivukävijöiden perusteella näemme eri verkkosivujen poistumisprosentteja ja verkkosivustolla vietettyjä aikoja. Poistumisprosentteja voi tulkita eri tavoilla riippuen kyseessä olevasta sivusta, joten tämä luku ei aina ole absoluuttinen. Mikäli kuitenkin näyttää, että huomattavan suuri osa verkkosivukävijöistä poistuu verkkosivulta ensimmäisten sekuntien aikana, voimme todeta, että sivuissa saattaa olla jotain vikaa tai se ei kiinnosta kohderyhmää.

Datan analysointi on tärkeää, kun teemme muutoksia, sillä esimerkiksi poistumisprosentin avulla voimme analysoida sitä, onko sisältö tarpeeksi kiinnostavaa, onko verkkosivusto tarpeeksi visuaalinen ja houkutteleva tai löytyykö verkkosivulta ihan puhtaita virheitä, jotka voisivat nostaa lähtevien ihmisten määrää. Verkkosivusto on kuitenkin yleensä yrityksen tärkein kanava, josta löytyy kootusti paljon tietoa. Tällöin on tärkeää, että kiinnostuneet asiakkaat löytävät sieltä helposti etsimänsä ja pitävät sisältöä kiinnostavana.

 

Kiinnostaako sinua, miten voisit hyödyntää datan käyttöä viestinnässä? Me Herealla hyödynnämme dataa hyvin erilaisissa tilanteissa, joten ota yhteyttä, niin etsimme teille parhaan vaihtoehdon!