Katriinauusi
02.08.2022

Osaatteko te nyt tästä sitten kirjoittaa?

”No, kuinka te nyt osaatte sitten näistä meidän töistä kirjoittaa?”

 

Yllä oleva kysymys nousee aika ajoin esiin. Miten viestinnän ja markkinoinnin ammattilaiset, erikoisosaamisenaan sanallinen ilottelu ja markkinointistrategioiden punominen, voivat kirjoittaa sujuvasti hydraulipuristimien toiminnasta tai putkentyöstökoneista?

1. Me kyselemme. Paljon. Yksinkertaisia kysymyksiä, hankalia kysymyksiä. Meille joudut selittämään putkentyöstökoneen toiminnan samalla lailla kuin mummollesi. Kansantajuistaminen on oivaltavaa – saatat samassa rytäkässä nähdä itsekin tuotteesi, palvelusi tai toimintatapasi uudesta näkökulmasta. Lopputuloksena syntyy ytimekästä ja oikealla tavalla informatiivista viestintää, joka madaltaa asiakkaiden yhteydenottokynnystä ja auttaa heitä näkemään heti, mistä yrityksessäsi oikein on kyse. Sinun on sitten myös joulupöydässä helpompi selittää mummollesi putkentaivuttamisen kiemuroista.

2. Meillä on kokemusta. Teollisuusyritysten viestintään erikoistuneena toimistona uskallamme sanoa, että olemme jo kirjoittaneet aika monesta teollisuuteen liittyvästä aiheesta. Vaikka juuri sinun tuotteesi tai palvelusi olisi meille uutta, kokemuksestamme on silti hyötyä – meillä ei nimittäin mene uudenkaan aiheen edessä sormi suuhun. Osaamme kaivella sinusta esiin juuri ne tiedot, joita tarvitsemme. Olemme viestinnän vainukoiria (sukasta sopivasti kiskoviksi terriereiksikin meitä on joskus tituleerattu). Se on meidän erikoisosaamisemme, jolla pääsemme kiinni sinun erikoisosaamiseesi.

No entä kuulostaako kysymyksiin vastailu vaivalloiselta?

Viestintämatkan alussa kysymyksiin vastailu ja asioiden pyöritteleminen vaativat sinulta ajallista resurssia. Käytännössä puhutaan muutamista tunneista. Näiden tuntien aikana pääsemme sisään yrityksesi toimintaan, alaasi, liiketoimintaasi, tuotteisiisi, palveluihisi, henkilöstöösi, haasteisiisi ja erottuvuustekijöihisi. Parhaassa tapauksessa samaan syssyyn suunnitellaan viestinnän aiheet vuodeksi eteenpäin. Kun tämä pohjatyö on kerran tehty, viestintä puskee eteenpäin kuin juna. Ja onhan se pirun mukavaa, kun jutusteluun omasta työstä ei vastata kyllästyneillä katseilla, vaan innokkailla lisäkysymyksillä: ”Mitäs se sitten käytännössä tarkoittaa? Kerrotko vähän tarkemmin tuosta? Palataas vähän takaisin, kysyisin vielä…”

 

Ota meihin yhteyttä! Haluamme kuulla lisää juuri sinun työstäsi. Ilotellaan sanoilla ja punotaan markkinointistrategiat kuntoon siinä sivussa.

 

Katriina Käenmäki

Sisältöstrategi

katriina.kaenmaki@herea.fi

+358 40 552 2198