Enni uusihenkilokuva web
30.03.2021

Sisältöstrategia on hyvää asiakaspalvelua

En tunne vielä ainuttakaan yritystä, jolla olisi varaa hakuammuntaan. Siitä huolimatta monessakaan yrityksessä viestintää ei tehdä kovin suunnitelmallisesti: somejulkaisuja tehdään, kun ehditään. Uutinen kirjoitetaan, kun mennään messuille. Mutta tukeeko tällainen viestintä yrityksen liiketoimintaa?

Sisältöstrategian avulla varmistamme, että markkinointiviestintä tukee liiketoiminnan tavoitteita. Sen avulla myös markkinoinnin budjetti käytetään oikeisiin asioihin oikea-aikaisesti.

Mikä on sisältöstrategia, miten se tehdään ja miksi? Siitä kerron nyt tarkemmin.

Mikä on sisältöstrategia?

Sisältöstrategian tekeminen on loppuen lopuksi hyvää asiakaspalvelua.

Kuvittele, että olet ostamassa uutta televisiota. Googletat tietoa eri vaihtoehdoista. Päädyt lukemaan artikkeleita ja katsomaan videoita televisiosta. Lopulta menet kauppaan, jossa myyjä auttaa sinua tekemään ostopäätöksen ja kävelet telkkari kainalossa kotiin.

Myös teollisuus- ja palveluyrityksellä pitää olla verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa tarpeeksi tietoa palvelusta, jotta asiakas pystyy vetämään ostohousut jalkaan ja ottamaan yhteyttä. Artikkelit, videot ja mainokset antavat asiakkaalle lisätietoja, joiden perusteella hän voi tehdä ostopäätöksen. Jos tietoa ei ole tarpeeksi, asiakas ei ymmärrä, mitä on ostamassa, eikä voi tehdä ostopäätöstä.

Sisältöstrategia on suunnitelma digitaalisen markkinointiviestinnän toteuttamiseen, jossa asiakkaalle tarjotaan tietoa ostoprosessin eri vaiheisiin. Siinä määritellään mm.  seuraavat asiat:

  • liiketoiminnan tavoitteet
  • markkinoinnin tavoitteet
  • asiakaskohderyhmät ja -profiilit
  • kanavat, joissa yritys viestii
  • vastuut
  • budjetti.

Sen lisäksi strategia sisältää yleensä niin sanotun operatiivisen suunnitelman, jossa on viestinnän teemat, sisällöt, mainokset ja aikataulut vuodeksi eteenpäin.

Miten sisältöstrategia tehdään?

Sisältöstrategiassa ideana on hypätä asiakkaiden saappaisiin, korkokenkiin tai lenkkareihin ja miettiä, mitä tietoa hän tarvitsee tehdäkseen ostopäätöksen. Suunnitelma tehdään tämän pohjalle.

Asiakasyrityksestä prosessiin osallistuvat yrityksen avainhenkilöt. Herealta mukana projektissa on sisältöstrategi, joka johtaa workshoppeja, kirjoittaa strategian ja pitää homman kasassa.

Tavallisesti prosessi sisältää kaksi puolen päivän workshoppia, sisältöstrategin kirjoitustyön, strategian läpikäynnin ja muokkaukset yhdessä yrityksen kanssa. Tämä vie yrityksen avainhenkilöiden aikaa n. 1,5 päivää.

Miksi sisältöstrategia kannattaa tehdä?

Sisältöstrategian tavoitteena on yleensä lisätä yrityksen myyntiä ja saada lisää asiakkaita. Yrityksen myynnin kasvattaminen onkin suurin syy siihen, miksi strategia tehdään.

Sen lisäksi sisältöstrategia antaa valmiit raamit markkinoinnin ja viestinnän toteuttamiseen. Yritys saa vuoden ajaksi konkreettisen suunnitelman siitä, mitä artikkeleita, mainoksia ja videoita markkinointiviestinnässä tehdään. Valmiin suunnitelman avulla markkinointiviestinnän tekeminen on todella paljon helpompaa ja se tulee tehtyä järjestelmällisesti.

Ei kun toimeksi!

Lue sisältöstrategiasta lisää täältä.

 

Enni Yli-Hynnilä

Sisältöstrategi, ELY-kehittämispalveluiden valtuuttama asiantuntija osa-alueessa markkinointi ja asiakkuudet

+358 40 166 3230

enni.yli-hynnila@herea.fi