08.08.2022

Vaasan Sportin Juniorit ry

Vaasan Sportin Juniorit ry:ssä on yli 600 pelaajaa, 180 vapaaehtoista valmentajaa ja toimihenkilöä sekä kuusi työntekijää. Seura on pelaajamäärältään yksi alueen suurimmista. Seuran tavoitteena on olla Vaasan paras urheiluseura.

Vaasan Sportin Juniorit sai selkeän pohjan ja vauhtia markkinointiin Herean avulla

─Haluamme olla se vaasalainen urheiluseura, joka tulee vanhemmille ensimmäisenä mieleen, kun lapselle aletaan miettiä harrastusta. Tavoitteeseen pääsy vaatii säännöllistä mielikuvamarkkinointia ja päivitettyä faktatiedon jakamista jääkiekkoharrastuksesta, seuran puheenjohtaja Juha-Petteri Lesonen kertoo.

Yhteistyö Herean kanssa alkoi sisältösuunnitelman koostamisesta. Pohjana tälle oli jääkiekkoseurassa valmiiksi mietityt strategiset tavoitteet.  Suunnitelmassa huomioitiin erityisesti vapaaehtoisvoimin pyöritettävän urheiluseuran resurssit. Markkinoinnin suunnitelmasta haluttiin sellainen, että se taipuu ja muokkautuu käytössä olevaan budjettiin ja muuttuviin tilanteisiin. Sisältöjen aiheet haluttiin suunnitella siten, että niitä voidaan hyödyntää uudestaan myös tulevana vuonna.  

─Saimme Herealta hyviä ideoita, jotka sopivat meidän resursseihimme. Otimme käyttöön mm. viestinnän vuosikellon ja mietimme myös sitä, miten harrastajat voisivat itsekin kivalla tavalla osallistua viestinnän tekemiseen. Kun nuoret kuluttavat aikaansa muutenkin puhelimella, miksi emme hyödyntäisi tätä heidän omaksi edukseen esim. TikTok-videoiden kautta, Lesonen kertoo.

Jääkiekon harrastamisen eri puolet esiin eri kohderyhmille

Lesonen kertoo, että Herean kanssa pohdittiin paljon sitä, mitä teemoja urheilujoukkueen kannattaa tuoda esille markkinointiviestinnässä. Lapsille on tarjolla yhä enemmän harrastuksia, joten seurat joutuvat kilpailemaan harrastajista.

–Haluamme tuoda esille jääkiekon monet puolet, eli kertoa mukavasta harrastusmahdollisuudesta, kilpaurheilusta sekä opiskelun ja jääkiekon yhdistämisestä. Ihmisillä on erilaisia syitä aloittaa jääkiekko, joten myös viestinnän pitää olla monipuolista, Lesonen sanoo.

Säännöllinen viestintä urheiluseuroissa vapaaehtoisvoimin – onnistuu!

Markkinointisuunnitelmassa ideoitiin erilaisia tapoja, miten viestintää voitaisiin toteuttaa seuran sisällä helposti ja kuitenkin ammattimaisella ilmeellä. Vastuiden selkeä jakaminen ja yksittäisten viestintään liittyvien töiden konkreettinen listaus oli yksi määriteltävistä asioista.

—Kolmen lapsen äitinä ja eri harrastusporukoissa mukana olleena ymmärrän hyvin, millaisia haasteita seuratoiminnan johtamisessa on. Hyvällä suunnittelulla ja organisoinnilla saadaan aikaan säännöllistä viestintää, joka näyttäytyy ulospäin hyvinkin ammattimaiselta. Vastuiden jakaminen, selkeät ohjeet ja aikataulut ovat tässä avainasemassa, sanoo eri alojen yrityksille markkinointistrategioita suunnitteleva Maija Anttila Herealta.

Herea toteutti suunnitelman jälkeen Vaasan Sportin Junioreille sosiaaliseen mediaan suunnatun videosarjan, jossa näkyy niin pelaajia, valmentajia kuin vanhempiakin. Videoissa tuodaan napakasti esille seuratoiminnan tärkeimpiä arvoja, pelaajien fiiliksiä ja tavoitteellisesti treenaavien henkilöiden mietteitä.

─Olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön Herean kanssa ja meidät yllätti se, että Herealla ymmärrettiin urheiluseuran tarpeet niin hyvin. On hyvä, että joku katsoo kokonaisuutta ulkopuolisen silmin ja kertoo, miten asiat voitaisiin esittää houkuttelevasti kohderyhmille.