Maija2
06.11.2019

”Men hallå - varför har ingen berättat det här för mig?"

Jag har inte hört talas om ett enda företag där kommunikationen skulle fungera till 100% och alla skulle berömma hur bra den är. Bristfällig eller total avsaknad av intern kommunikation skapar onödigt skvaller, felaktiga antaganden, men också en mängd olika bortförklaringar. Här är några exempel på sådana, när fel inträffat eller något arbete blivit ogjort:

  • Typiskt, vi är alltid de sista som får veta
  • Också det här hörde jag första gången från kunden
  • Visst skulle jag ha gjort det om jag bara hade vetat
  • Om man får reda på det dagen innan, så inte går det ju...
  • Var har det här stått då?

Om alla dessa förklaringar är främmande för dig, lever du i en bubbla. Sanningen är nämligen den att intern kommunikation är en utmaning på varje arbetsplats. Även om man skulle kommunicera genom att viska samma saker i vars och ens öra, så finns det alltid någon som "aldrig har hört talas om ämnet".

Men oroa dig inte. Det är knappast någon som uppnår en hundraprocentig intern kommunikation, men det är möjligt att komma nära.

När det på en arbetsplats finns kontorsarbetare, fabriksarbetare, personer med ett rörligt arbete och ännu till i tre skift, är det inte helt enkelt att lyckas med kommunikationen. Alla läser inte e-posten dagligen och alla kan inte beordras att gå med i grupper på sociala medier. I sådana fall kan info-TV vara en bra lösning utöver andra kommunikationsmedel. Info-TV:n kan uppdateras över nätet för alla grupper samtidigt.

Så vad är då egentligen fördelen med Info-TV?


Med tanke på pengar kan man ha stor nytta av systemet. När informationen snurrar kontinuerligt på rutan kan man inte undvika att se den. En aktuell kommunikation sparar pengar sett även ur flera synvinklar.  

Ledarskap. När instruktioner och aktuella arbetsrelaterade frågor är synliga för alla på rutan vet både morgon- och kvällsskiftet vad som gäller och antalet onödiga frågor minskar.

Säkerhet. Det kan aldrig kommuniceras för mycket om säkerhetsfrågor. Genom att informera kan man förebygga olyckor. Om något ändå skulle hända, kan man bevisa att man informerat om säkerhetsrelaterade frågor som sig bör.

Företagets varumärke och handlingssätt - “Du skapar varumärket” Info-TV är ett utmärkt sätt att repetera de interna rutinerna och styra verksamheten i rätt riktning genom att göra rätt första gången.

Hur går det för oss? De anställda är intresserade av hur det går för företaget. Genom att informera kan man uppmuntra och tacka personalen. God kommunikation kan ha en positiv effekt på atmosfären.

Vem är det då som uppdaterar infon?


Det är enkelt att uppdatera info-TV:n. Den kan uppdateras av någon i den egna personalen eller så kan jobbet läggas ut. Info-TV-uppdateringar kan göras över webben, vilket innebär att arbetet kan göras med en dator fast från sommarstugan. Uppgiften kan också skötas som ett samarbete. Det viktigaste är att någon har ansvar för uppdateringen.

Ganska enkelt, eller hur? Vi vågar varmt rekommendera detta alternativ. Kontakta oss för mer information!

Maija Anttila
Sisältöstrategi
+358 40 154 4436
maija.anttila@herea.fi