Maija2
06.11.2019

” Siis mitä – miks kukaan ei ole kertonut mulle tästä? ”

En ole kuullut yhdestäkään yrityksestä, missä viestintä olisi 100-prosenttisesti kunnossa ja kaikki ylistäisivät sen toimivuutta. Puutteellinen tai kokonaan puuttuva sisäinen viestintä tuottaa turhia juoruja, vääriä olettamuksia, mutta myös laajan skaalan erilaisia selityksiä. Tässä muutama esimerkki niistä, kun virheitä on sattunut tai töitä on jäänyt tekemättä:

  • No kun meille kerrotaan kaikki aina viimeisenä
  • Kuulin tämänkin asian ensimmäisenä asiakkaalta
  • No olisin mä tehnyt sen, jos olisin tiennyt
  • Jos päivää ennen ilmoitetaan niin eihän sitä nyt voi…
  • Missä tämä on muka lukenut?

Jos kaikki nämä selitykset ovat sinulle vieraita, elät kuplassa. Totuus on nimittäin se, että jokaisella työpaikalla sisäinen viestintä on haaste. Vaikka viestintä tehtäisiin kuiskuttamalla samat asiat jokaisen korvaan henkilökohtaisesti, aina löytyy silti joku, joka ”ei ole ikinä kuullutkaan aiheesta”.

Mutta ei hätää. Sataprosenttiseen sisäisen viestinnän tulokseen tuskin pääsee kukaan, mutta lähelle sitä on mahdollista päästä.

Kun työyhteisö koostuu konttorityöntekijöistä, tehdastyöntekijöistä, liikkuvaa työtä tekevistä henkilöistä ja vieläpä kolmivuorotyön rytmissä, viestintä ei ole aivan yksinkertaista. Kaikki eivät lue sähköpostia päivittäin, eikä kaikkia voida velvoittaa liittymään some-ryhmiin mukaan. Tällöin yksi hyvä ratkaisu muiden viestintätapojen lisäksi voi olla info-tv, joka voidaan päivittää netin kautta kaikille ryhmille samanaikaisesti.

No mitä hyötyä Info-TV:stä sitten oikeasti on?

Kun rahaa ajatellaan, siitä voi olla paljonkin hyötyä. Kun viestit pyörivät tauotta ruudulla, niitä ei voi välttyä näkemästä. Ajankohtainen viestintä säästää rahaa monestakin näkökulmasta katsottuna.

Johtaminen Kun ohjeet ja ajankohtaiset työntekoon liittyvät asiat näkyvät kaikille ruudussa, sekä aamuvuoro että iltavuoro tietävät missä mennään ja turhien kyselyiden määrä vähenee.

Turvallisuus Turvallisuuteen liittyvistä asioista ei voi koskaan tiedottaa liikaa. Tiedottamalla voidaan ehkäistä tapaturmia. Jos jotain kuitenkin sattuu, voidaan todistaa, että turvallisuuteen liittyvistä asioista on tiedotettu asianmukaisesti.

Yrityksen brändi ja toimintatavat - ”Sinä teet brändin” Info-TV on mainio kanava kerrata sisäisiä toimintatapoja ja ohjata toimintaa oikeaan suuntaan tekemällä kerralla oikein.

Miten meillä menee? Työntekijöitä kiinnostaa se, miten firmalla menee. Tiedottamalla voidaan tsempata ja kiittää henkilökuntaa. Hyvällä viestinnällä voidaan vaikuttaa positiivisesti ilmapiiriin.

No kuka sitä sitten päivittää?

Info-TV:n päivittäminen on helppoa. Sitä voi päivittää joku talon omasta henkilökunnasta tai homman voi ulkoistaa. Info-TV:n päivitys onnistuu netin kautta, jolloin päivittämisen voi hoitaa tietokoneella vaikkapa mökkirannasta. Hommaa voi hoitaa myös yhteistyössä. Tärkeintä on, että joku ottaa päivityksestä vastuun.

Aika yksinkertainen juttu vai mitä? Uskallamme suositella tätä vaihtoehtoa lämpimästi. Ota yhteyttä meihin ja kysy lisää!

Maija Anttila
Sisältöstrategi
+358 40 154 4436
maija.anttila@herea.fi