Copywriter - vad gör och varför behövs en copywriter?
Vad betyder copywriter på svenska?
Copywriting avser vanligtvis att skriva reklamtexter och innehåll som säljer. Begreppet används ofta inom marknadsföring och innehållsproduktion. Säljande innehåll används idag för webbplatser och marknadsföring i sociala medier, men även för tidningsannonser, broschyrer och alla andra typer av marknadsföring.
Arbetsuppgifter för copywriters - Vad gör en copywriter?
Copywriters kan ha många olika uppgifter, varav att skriva reklamtexter kanske är det första man kommer att tänka på. Ofta handlar det dock om mycket mer, till exempel strategisk planering och implementering av innehåll på webbplatser och sociala medier i form av sökmotoroptimerat (SEO) innehåll. På reklambyråer är arbetet för personer med titeln innehållsstrateg ofta en blandning av alla ovanstående arbetsuppgifter.
Varför är en copywriter viktig för ditt företag?
Copywriters stödjer försäljningen med innehållsmarknadsföringen. Kontinuerlig kommunikation upprätthåller förtroendet hos befintliga kunder och lockar nya. Intressant och engagerande kommunikation ger ditt företag nya följare i sociala medier. När kommunikationen flyter på ger det nya kunder till ditt företag som kontaktar dig eller klickar sig vidare till din webbshop.
En vass copywriter förstår vad företaget säljer och vilka mål det har. De tittar inte bara på företagets produkter eller tjänster, utan kan se bortom dem och tillämpa företagets varumärke och budskap på intressanta och aktuella frågor.
Skicklig innehållsproduktion är inte långa texter fyllda med SEO-vänliga ord, utan insikter och rapp information om vad kunderna är intresserade av just nu. Kontinuerlig kommunikation som är löpande och lever i stunden är just det. Den håller företagsbilden fräsch och dina kunder nöjda så att dina konkurrenter inte kör om dig.
I praktiken har en bra copywriter kreativitet och förmåga att skriva kortfattat. Hen känner väl till företagets målgrupp och affärsmiljön. Hen är också snabbfotad, förstår aktuella frågor och kan på ett skickligt sätt föra in företagets ”tone of voice” i innehållet så att stilen i innehållet är i enlighet med varumärket och varumärkesstrategin, oavsett ämne.
Hurudan är en duktig finlandssvensk copywriter?
Det mest utmanande med att skriva marknadsföringstexter är att hitta en intressant rubrik och vinkel som ingen annan har kommit på ännu - eller inte har lyckats få fram i det här ljuset! Om rubriken är insiktsfull och säljande kan resten av texten vara hårda fakta. En bra skribent vet hur man håller sig inom varumärkets gränser när det gäller stil och innehåll. När det gäller insiktsfulla reklamtexter fungerar det oftast inte med översättningar. En innehållsproducent som har svenska som modersmål känner till den finländska kulturen och kan leka med en mångsidig vokabulär och synonymer.
Letar du efter en bra copywriter som kan ta företagets kommunikation till nästa nivå?
Ta kontakt med Herea och Petra Marjamäki så pratar vi mer!
Petra Marjamäki
petra.marjamaki@herea.fi
+358 40 5522139
P.s.
Vi har även finskspråkiga innehållsstrateger! Ota yhteyttä Hereaan ja Maija Anttilaan!