Den nya webbplatsen är ett viktigt försäljningsverktyg i början av en ny kundrelation
För några år sedan gjordes en stor förändring i Climapros strategi. Fokus flyttades då från VVS-arbeten inom bostadsbyggande till VVS-arbeten inom kommersiella och industriella byggprojekt samt egen tillverkning av olika HVAC-lösningar. Webbplatsen sågs som den viktigaste marknadsföringskanalen och som en väsentlig faktor för att upprätthålla företagets image, men också som ett verktyg för försäljning.
"Efter lanseringen av vår nya webbplats var det både enklare och mer effektivt att kontakta nya kunder. Webbplatsen stöder väl vår utveckling mot att bli ett mer välkänt företag och ger en korrekt bild av vårt företag. Den är ett av de viktigaste verktygen för försäljning, särskilt i början av en ny kundrelation," summerar Jorma Koivuniemi, Climapros försäljnings- och inköpschef.
Företagets viktigaste budskap – energieffektivitet och livscykeltänkande – är framträdande
Enligt Koivuniemi var tydlighet viktigt för dem, liksom budskapet och helheten – allt från innehåll till visuell identitet. "Vi anser att allt det här lyckades väl. Webbplatsen framhäver på ett tydligt sätt vårt viktigaste budskap: energieffektivitet och livscykeltänkande. Webbplatsen är skräddarsydd efter vår primära målgrupps behov, men den inkluderar också en mer mänsklig del om företagets historia, bakgrund och passion. Detta ger en god balans och lyfter de informationstäta undersidorna samtidigt som innehållet visar att bakom allt det här står människor som är stolta över vad de gör och att det enda som är konstant är utvecklingen. Vi är mycket nöjda med resultatet och det tekniska stöd vi fått i vidareutvecklingen av webbplatsen," säger Koivuniemi.
Hereas expertis och okomplicerade arbetssätt syns tydligt i både vision och slutresultat
Koivuniemi berättar att processen från deras sida gick smidigt och inte belastade dem. "Herea samlade in information från vår gamla webbsida och genom intervjuer, och kom sedan med konkreta förslag till textinnehåll för webbplatsen." Enligt Koivuniemi underlättade kartläggningen av varumärket, som gjordes i början av processen, avsevärt arbetet med webbplatsen. Den gav både Herea och kunden en klar bild av vilket slutresultat som önskades.
"Herea kunde verkligen sätta sig in ordentligt i vårt specialområde. När texterna skrevs såg de till att allt var korrekt och bad om vår åsikt vid behov. De första versionerna av texterna var förvånansvärt nära de slutgiltiga, och bara små ändringar och förtydliganden gjordes före publicering."
Oj, tillverkar ni de här HVAC-modulerna själva? Feedback från kunderna visar att budskapet nått fram
"Vi har fått feedback om att webbplatsen berättar väl om vår verksamhet och att våra tjänster och produkter är lätta att hitta där. I en stor del av feedbacken förvånas man över omfattningen av vår verksamhet och vår expertis, särskilt det faktum att vi tillverkar HVAC-modulerna själva. Just precis det som vi tidigare hade lyckats dölja. Nu framgår det väl klart och tydligt i och med den nya webbplatsen," avslutar Koivuniemi skämtsamt.
Utforska Climapros HVAC-lösningar och webbplats här: www.climapro.fi