11.10.2024

”Förväntningarna på samarbetet kring kommunikationen var höga, men Herea har överträffat dem”

”Vår regelbundna kommunikation har fått mycket uppmärksamhet och feedback. Både kunder och personal har tagit emot kommunikationen med öppna armar. Ett av företagets viktigaste värden, kvalitet, syns nu också i vår kommunikation. Såväl innehållet som det visuella vittnar om Hereas höga kvalitet och expertis”, säger Marko Kiviniemi, verkställande direktör på Apex Automation.

Apex Automation började samarbeta med Herea för knappt ett år sedan. Det nuvarande samarbetet omfattar regelbunden innehållsproduktion, upprätthållande av den visuella profilen samt publiceringar på webbplatsen, i nyhetsbrev och på sociala medier.

”Det känns numera ganska enkelt att be en kund om tillstånd för en kundreferens, eftersom en högkvalitativ publicering är bra reklam för båda parter. Vi har samarbetat med Herea i ungefär ett år nu och samarbetet kommer utan tvekan att fortsätta – det ger oss mer tid att fokusera på vår kärnkompetens,” fortsätter Kiviniemi.

Årsklocka och kvartalsmöten ger struktur åt marknadsföringen

”Vi fick inse att vi inte kom framåt i vår marknadsföring, trots att vi gjorde egna goda försök. Förutom någon som sköter själva innehållsproduktionen behövde vi någon som kan ge oss en knuff och se till att vi håller oss till marknadsföringsplanerna”, säger Vuokko Pajukangas, HSEQ-expert och marknadsföringskoordinator på Apex.

Som ramverk för kommunikationen och ett verktyg för tidsplanering fungerar årsklockan. De regelbundna kvartalsmötena som Herea håller i ger ytterligare struktur åt arbetet.

”Mötena leds med fast men uppmuntrande hand. Dessutom är Herea alltid lyhörda för våra synpunkter, vilket gör att kommunikationen verkligen speglar oss och präglas av ett professionellt grepp”, konstaterar projektledare och försäljningsansvarig Mika Kangas.

Kommunikationsstrategin hjälpte oss att förstå vad som är viktigt att lyfta fram

”Den kommunikationsstrategi som vi har utvecklat tillsammans har verkligen tydliggjort kommunikationens mål för oss. Arbetet har utmanat oss att internt fundera på hur vi vill att företaget ska framstå och vad som är viktigt att lyfta fram för att nå våra målsättningar”, säger Kangas.

Att arbeta med målinriktat och strukturerat med företagets kommunikation behöver inte vara stelt och överdrivet seriöst. Tvärtom – under de regelbundna mötena pratar vi om allt mellan himmel och jord.

”Vi har varit positivt överraskade över hur väl våra idéer har fångats upp. Samarbetet har varit enkelt och givande, och vi lämnar alltid mötena med en bra känsla i kroppen”, sammanfattar Kiviniemi.

Karlebyföretaget Apex Automation specialiserar sig på automation och elplanering, där modern ingenjörskompetens smidigt införlivas på ett praktiskt sätt i helheten. Apex Automation grundades år 1993 och i dag arbetar över 60 el- och automationsexperter på företaget.