Miten verkkosivuprojeti toteutetaan?

 

Verkkosivujen uudistuksen vaiheet

Verkkosivujen uudistaminen sisältää monta eri kokonaisuutta ja vaihetta. Ei välttämättä isoja, mutta asioita, jotka kaikki on tehtävä jossain vaiheessa, että sivu saadaan julkaistua ja se toimii myynnin ja markkinoinnin työkaluna. Alla kuvattuna Herean verkkosivu-uudistuksen prosessi.

1. Sivuston sisältö ja rakenne 

Kun verkkosivua uudistetaan, sen tärkein asia on sisältö. Ennen kuin sisältöä lähdetään kirjoittamaan, hahmotetaan, mitä myydään ja miten myytävät tuotteet, palvelut tai ratkaisut tulisi ryhmitellä ja otsikoida ja miten ne järjestyvät asiakkaan kannalta fiksuksi sivurakenteeksi. Halutaanko sivuille ehkä verkkokauppatyyppinen tuotteiden esittely, josta saadaan visuaalisesti helppoja tuoteryhmittelyitä ja tuotekuvaussivuja? Tämän lisäksi tulee keskustella, mitä muita sisältösivuja tarvitaan? Vasta kun otsikkorakenne on selvillä, aloitetaan varsinaisen sisällön tuotanto. Sisältöaineisto kannattaa yleensä tehdä valmiiksi ennen visuaalista suunnittelua. Näin vältytään yllätyksiltä, jos esim. sisäsivuille tarvitaan erilaisia sisältöelementtejä faktalaatikoista kuviin.  

2. Uusiutuva tieto sivuilla – paikat sisältömarkkinoinnille ja mainoksille 

Sivustolla tulee lisäksi olla paikat uusiutuvalle tiedolle esim. sisältömarkkinoinnille, mainoksille ja uutisille. Siksi sivua suunniteltaessa tulee päättää tai tulee olla tiedossa, millaista markkinointiviestintää yritys tulee tekemään jatkossa. Kun sivua suunniteltaessa tiedetään esimerkiksi, että yritys tulee tuottamaan blogeja ja uutisia, niille on helppo varata tila sekä etusivulta ja niille voidaan tehdä erilliset sivut sivurakenteeseen. Olennaista on myös käyttää näissä oikeita teknisiä toimintoja, että sisältö päivittyy samalla kertaa etusivulle ja sisäsivulle. 

3. Rautalankamalli etusivusta ja sisäsivusta 

Koska sivujen tulee toimia kaikissa päätelaitteista, sivut rakentuvat nykyään erikokoisista suorakaiteen mukaisista laatikoista, jotta ne järjestyvät fiksusti allekkain eri laitteilla. Tämän vuoksi yksinkertaisella laatikkopiirustuksella voidaan kuvata ymmärrettävästi esim. etu- ja sisäsivujen sisällöt ja järjestys. Tässä rautalankamallissa esitetään, mitä ja missä järjestyksessä asioista ja otsikoita etusivulle tulee pikalinkkeinä ja mitä muuta tärkeää markkinointisisältöä tekstinä ja kuvina etu- ja sisäsivulle tulee.  

4. Visuaalinen suunnittelu 

Kun sisältöaineisto ja rautalankamalli ovat valmiina, sivusta tehdään layout-suunnittelu. AD tekee sivuista visuaalisen suunnitelman, joka sisältää sovitun määrän layout-kuvia. Suunnitelman runkona on kuvasuunnitelma, joka voi koostua valokuvista, videoista, grafiikasta tai niiden yhdistelmästä. Sivun värityksenä käytetään yrityksen graafista ohjeistoa. Jos yrityksellä ei ole ohjeistoa, väri- ja typografiasuunnittelu (lue fontit), voidaan sisällyttää sivusuunnitteluun. Yksinkertaisessa värisuunnittelussa lähdetään liikkeelle logon värityksestä. Jos logo halutaan uudistaa, tämä suunnittelu tulee tehdä ennen sivun visuaalista suunnittelua. 

5. Title-tekstit ja otsikoiden optimointi 

Sivutuotannoissa tulee lisäksi huomioida, että ns. title- ja metatekstit tuotetaan valmiiksi. Title on lyhyt, asiaan liittyviä tärkeimpiä hakusanoja sisältävä lause, joka syötetään sivualustan title- ja metatekstiosioihin. Title-otsikko on se lause, jota google käyttää ensisijaisena hakukriteerinä ja joka näkyy, kun asiakas googlettaa yritystäsi. Sivuja kirjoitettaessa huomioidaan, että samat sanat toistuvat myös otsikoissa ja tekstissä. Tämä on minimivaatimus, jotta sivu löytyy googlen ja muiden hakukoneiden hakutuloksissa. Sivuille voidaan tehdä myös erillisenä hakusanatutkimus ja parantaa hakunäkyvyyttä sekä sisäisten että ulkoisten linkitysten ja kuvien alt-tekstien avulla. 

6. Tekninen toteutus 

Kun asiakas on hyväksynyt layout-kuvat, sivusto toteutetaan valitulla alustalla. Toteutamme sivuja kolmella eri tavalla: valmiilla Herea-template -mallilla, räätälöitynä custom sivuna tai siten, että tilaat meiltä layout-kuvat, mutta teet teknisen toteutuksen itse valitsemallasi tavalla.


Jos haluat meiltä maksuttoman arviopalaverin, ota yhteyttä.

Enni Yli-Hynnilä, sisältöstrategi, 040-166 3230, etunimi.sukunimi@herea.fi

Maija Anttila, sisältöstrategi, 040-154 4436, etunimil.sukunimi@herea.fi

Minna Husa, AD, 044-411 3123, etunimi.sukunimi@herea.fi

Miten verkkosivuprojekti toteutetaan