11.10.2024

”Odotukset yhteistyöstä viestinnän suhteen oli korkealla, mutta kyllä Herea on ylittänyt ne”

” Säännöllinen viestintä on huomattu, ja siitä on saatu runsaasti palautetta. Asiakkaat ja oma henkilökunta ovat ottaneet viestinnän ilolla vastaan. Laatu on yksi yrityksemme arvoista, ja tämä näkyy nyt myös viestinnässä. Viestinnän sisältö ja ulkoasu on aina laadukkaasti ja asiantuntevasti toteutettu”, kertoo Apex Automationin toimitusjohtaja Marko Kiviniemi.

Apex Automation aloitti viestinnän yhteistyön Herean kanssa vajaa vuosi sitten. Nykyinen yhteistyö sisältää säännöllistä sisällöntuotantoa, visuaalisen ilmeen hallintaa sekä julkaisuja verkkosivuilla, uutiskirjeissä ja somessa.

”Uskoisin että nykyisin on aika helppo kysyä asiakkaalta lupaa asiakasreferenssiin, koska laadukas julkaisu on mainosta molemmille osapuolille. Noin vuosi on yhteistä tekemistä takana ja yhteistyö jatkuu varmasti - se antaa meille aikaa keskittyä omaan ydinosaamiseemme.” Kiviniemi jatkaa.

Vuosikello ja kvartaalipalaverit tuovat ryhtiä markkinoinnin toteuttamiseen

”Jossain vaiheessa jouduimme toteamaan, että markkinointiasiat eivät etene omista hyvistä yrityksistä huolimatta omalla painollaan. Sisällöntuotannon lisäksi kaipasimme jonkun ”potkimaan vauhtia” ja pitämään kiinni markkinointiin liittyvistä suunnitelmista.”  kertoo Apexin HSEQ-asiantuntija ja markkinoinnin koordinaattorinakin toimiva Vuokko Pajukangas.

Viestinnän runkona ja aikataulutuksen työkaluna toimii vuosikello. Lisää ryhtiä tekemiseen tuo Herean vetämät säännölliset kvartaalipalaverit.

”Palavereita johdetaan jämäkästi ja kannustavalla otteella. Meidän näkemyksiämme kuunnellaan myös herkällä korvalla. Tuloksena tästä on juuri meidän näköinen viestintä, jossa näkyy ammattimainen ote” toteaa Apexilla myynnistä vastaava projektipäällikkö Mika Kangas.

Viestinnän strategia auttoi meitä oivaltamaan mitä asioita on tärkeä tuoda esille

”Yhteistyössä laadittu viestinnän strategia on kirkastanut meille viestinnän tavoitteet.  Työ on haastanut meitä sisäisesti oikeasti miettimään miltä haluamme yrityksemme näyttävän ja mitä asioita on tärkeä tuoda liiketoiminnan ja tavoitteiden näkökulmasta esille. ”, Kangas sanoo.

Suunnitelmallisen ja tavoitteellisen viestinnän tekeminen ei tarvitse olla ryppyotsaista, vaan päinvastoin, säännöllisissä palavereissa asialista lisäksi vaihdetaan aina myös kuulumiset puolin ja toisin.

”On ollut positiivinen yllätys, miten hyvin meidän ajatuksista on osattu napata kiinni. Yhteistyö on ollut helppoa ja palkitsevaa, ja palavereista on jäänyt aina hyvä mieli.” kiteyttää Kiviniemi.

Apex Automation on kokkolalainen automaatio- ja sähkösuunnitteluun erikoistunut insinööritoimisto, jossa moderni insinööriosaaminen osataan tuoda sujuvasti mukaan kokonaisuuteen ja käytännön tasolle. Yritys on perustettu vuonna 1993  ja tällä hetkellä siellä työskentelee yli 60 sähkö- ja automaatioalan osaajaa.