02.10.2023

Acosta Group och VVS & Värmeteknik

Acosta Group är en stadigt växande koncern som erbjuder helhetslösningar inom fastighetsteknik. Koncernen omfattar moderbolaget Acosta Group samt dotterbolaget VVS & Värmeteknik Vasa Ab, Kylteknik Vasa Ab och Acosta Helsinki Oy. Företaget har använt sig av Hereas omfattande marknadsförings- och kommunikationstjänster ända sedan år 2018.  

Fler affärer med hjälp av ihärdig marknadsföring: ”Vi har fått mycket synlighet” 
 

Samarbetet inleddes när Benny Mörk, den nuvarande vd:n för Acosta Group, kontaktade Herea angående marknadsföringen av VVS & Värmeteknik. Företaget behövde hjälp med att planera och få i gång sin marknadsföring:

– Herea föreslog genast att vi skulle börja med att skapa en Varumärkeshandbok, grunden för hela företagets kommunikation. Handboken har också fungerat som ett konkret verktyg i både lednings- och kundarbete, säger Mörk.

Aktiv kommunikation också när marknadssituationen är utmanande

Acosta Group har växt stadigt och förvärvat flera företag de senaste åren. Trots den globala ekonomiska situationen har företaget i jämförelse med sina konkurrenter lyckats göra bra affärer. Den allmänna ränteökningen, stigande priser och minskad byggverksamhet har inte påverkat företagets verksamhet nämnvärt:

– Vi har fortsatt att marknadsföra våra tjänster aktivt trots den utmanande ekonomiska situationen. Jag tror att vår konsekventa digitala kommunikation och marknadsföring har spelat en betydande roll här, och de har verkligen gett oss bra synlighet. Kunderna har märkt att vi fortsättningsvis arbetar med samma entusiasm, säger Mörk.

Outsourcad kommunikation gör arbetet smidigt och stressfritt

Mörk ansvarar för hela koncernens företagsköp, ekonomi och marknadsföring. I en hektisk vd-vardag är hjälpande händer mer än välkomna. Företaget har en egen innehållsstrateg på Herea, som hanterar företagets kontinuerliga kommunikation och marknadsföring i sociala medier.

– När det finns mycket jobb att göra är det lätt att glömma bort kommunikation och marknadsföring. Det är bra att ha någon som ser till att jobbet blir gjort och att vi följer den gemensamt utarbetade årsplanen. Naturligtvis justerar vi ämnena som ska kommuniceras längs vägen beroende på hur marknadssituationen ser ut, säger Mörk.

Samarbetet fungerar smidigt under hela året: Herea sköter det praktiska arbetet, det vill säga skrivandet, fotograferingen och de digitala marknadsföringskampanjerna – kunden deltar bara i kvartalsmöten och årliga planeringsmöten där parterna tillsammans noggrant funderar på nya innehåll och marknadsföringsmetoder för nästa års innehållsstrategi. Vart femte år uppdateras också en långsiktig marknadsförings- och kommunikationsplan.

– Sammanfattningsvis har samarbetet med Herea varit mycket smidigt ända från början. Vi har inte heller behövt använda mycket resurser från vår sida, eftersom det primärt är jag från Acosta och Sebastian Österblad från VVS & Värmeteknik som är involverade i planeringsarbetet. Jag rekommenderar den här typen av samarbete för andra företag, avslutar Mörk.

Se videon med Acosta här.