03.11.2017

Asianmukainen rekrytointi viestintä herättää mielenkiinnon

Yrityksellä menee hyvin, ja on aika palkata lisää työntekijöitä. Mahtavaa! Moni yrittäjä tai esimies saattaa silti huokaista syvään, sillä rekrytointiprosessi on aikaa vievä ja osaamista vaativa työtehtävä.

Herean Maija Anttilalla on kokemusta rekrytoinnista ja työskentelystä erilaisissa työyhteisöissä.

Työkokemus niin hallinnollisella kuin työntekijäpuolellakin on avannut hänen silmänsä siihen, miten tärkeästä asiasta rekrytoinnissa on kysymys. Työyhteisön toimivuus perustuu ihmisten välisiin suhteisiin ja yrityksen toimintatapoihin.

Onko tuttu henkilö paras valinta?

─Todistukset ja koulutus ovat toki tärkeitä, mutta olennaisinta on löytää työntekijä, joka solahtaa yritykseen ja sen arvomaailmaan. Esimiehet ovat usein yksin rekrytoinnissa. Varsinkin pienissä yrityksissä ja pienillä paikkakunnilla voi olla painetta ottaa tuttuja töihin ja unohtaa työhönottoilmoitukset ja haastattelut. Näin saadaan työntekijä, mutta ei välttämättä sitä parasta. Jos rekrytointi menee pieleen, yritykselle tulee kalliiksi aloittaa prosessi alusta, Anttila kertoo.

Valmiiksi laaditut kysymykset ja faktojen kertominen asettavat hakijat samalle viivalle
─Työpaikkailmoituksen laatiminen on ensimmäinen tärkeä asia, sillä sen täytyy houkutella juuri kyseiseen työhön sopivia hakijoita. Oikeanlaisella ilmoituksella pystymme karsimaan turhat hakijat pois jo hakuvaiheessa. Muotoilemme asiakkaillemme kysymyspaketit, jotka on mietitty työpaikan ja työn luonteen mukaisiksi. Näin hakijoiden vastaukset ovat vertailukelpoisia keskenään. Olennaista on myös kertoa tärkeät yritystä ja työtehtävää koskevat faktat jo haastatteluvaiheessa. Jaamme työpaikkailmoitusta myös sosiaalisessa mediassa. Somessa yritys saa ilmaista näkyvyyttä myönteisessä mielessä.

Hyvin hoidettu viestintä tekee yrityksestä mielenkiintoisen ja houkuttelevan
─Herea sijoittuu toiminnassaan yrityksen ja rekrytointifirman välille.  Hoidamme rekrytoinnin aikataulutuksen ja kaiken viestinnän sen aikana. Hakijoiden seulominen ja lopullinen päätäntävalta pysyvät yrityksellä. Asiakas saa meistä kumppanin, joka ohjaa, keskustelee ja tukee esimiestä koko valintaprosessin ajan.

Tärkeitä asioita prosessissa ilmoituksen ja haastattelun lisäksi ovat myös aikataulu ja hakijoiden informointi. Kun prosessi viedään aikataulutetusti läpi, se tulee valmiiksi eivätkä asiat jää roikkumaan. ­­

—Kaikkia hakijoita ja haastateltavia tiedotetaan ajantasaisesti hakuprosessin eri vaiheista ja lopullisesta päätöksestä. Näin yritys jättää itsestään hyvän muistijäljen, vaikka hakijaa ei valittaisikaan.

—Rekrytoinnin kumppanina me toimimme ikään kuin työnjohtajana rekrytoinnin aikana. Valvomme aikataulua, tuemme esimiestä päätöksenteossa ja huolehdimme, että kuljemme määrätietoisesti kohti asetettua tavoitetta, Anttila kiteyttää.

Herean rekrytointiviestintäpalvelu auttaa mm. seuraavissa asioissa:
- Rekrytointi-ilmoituksen laatiminen
- Aikataulutus
- Viestintä hakijoille
- Kysymysten muotoilu
- Brändikartan hyödyntäminen rekrytointitilanteessa

Kysy lisää rekrytointiviestintään liittyvistä palveluistamme Maijalta puh. 040-1544436, maija.anttila@herea.fi