03.11.2017

Ändamålsenlig rekryteringskommunikation väcker intresse

Det går bra för företaget och det är dags att anställa fler arbetstagare. Toppen! Men många företagare eller chefer kanske ändå suckar djupt, eftersom rekryteringsprocessen är en tids- och kunskapskrävande uppgift.

Hereas Maija Anttila har erfarenhet av rekrytering och arbete på olika slags arbetsplatser.

Arbetserfarenhet på såväl administrativa sidan som arbetstagarsidan har fått henne att inse hur viktig rekryteringen är. Hur väl arbetsgemenskapen fungerar beror på människornas relationer och företagets tillvägagångssätt.

Är en bekant person det bästa valet?
─Betyg och utbildning är viktiga saker, men det mest väsentliga är att hitta en arbetstagare som smälter in i företaget och omfattar dess värderingar. Cheferna är ofta ensamma i rekryteringen. I synnerhet i små företag och på mindre orter kan det finnas en press på att anställa bekanta och glömma platsannonser och intervjuer. På det här sättet får man en arbetstagare, men inte nödvändigtvis den bästa. Om rekryteringen misslyckas, är det dyrt för företaget att starta processen på nytt, berättar Anttila.

Färdigt utformade frågor och information ger de sökande samma utgångsläge
─Att utforma platsannonsen är den första viktiga saken, eftersom den måste locka sådana sökande som passar för arbetet i fråga. Med rätt typ av annons kan vi gallra bort onödiga sökande redan i ansökningsskedet. För våra kunder utformar vi sådana frågepaket, som är planerade enligt arbetsplatsens och arbetets natur. Det gör att de sökandes svar är sinsemellan jämförbara. Det är väsentligt att också ge viktig information om företaget och arbetsuppgiften redan under intervjun. Vi delar platsannonsen även på sociala medier. Där får företaget gratis synlighet på ett positivt sätt.

En väl skött kommunikation gör företaget intressant och lockande
─Herea placerar sig i sin verksamhet mellan företaget och en rekryteringsfirma. Vi sköter schemaläggningen av rekryteringen och all kommunikation under tiden. Genomgången av de sökande och det slutliga beslutsfattandet stannar hos företaget. Vi är kundens partner, som ger råd, diskuterar och stöder chefen under hela urvalsprocessen.

Viktiga saker i processen, förutom annonsen och intervjun, är även tidschemat och informationen till de sökande. Då processen genomförs enligt tidsplanen, blir den färdig och ingenting lämnar att hänga i luften. ­­

—Alla sökande och intervjuade ges uppdaterad information om ansökningsprocessens olika faser och det slutliga beslutet. På så vis ger företaget ett gott intryck, även om den sökande inte väljs. 

—Som rekryteringspartner fungerar vi i det närmaste som en arbetsledare under rekryteringen. Vi övervakar tidsschemat, stöder chefen i beslutsfattandet och ser till att vi målmedvetet arbetar mot det uppsatta målet, sammanfattar Anttila.

Hereas rekryteringskommunikation hjälper bl.a. med följande saker:
- Utarbetande av rekryteringsannons
- Schemaläggning
- Kommunikation till de sökande
- Utformning av frågor
- Användning av varumärkesplattformen i rekryteringssituationen

 

Fråga mer om våra tjänster i anknytning till rekryteringskommunikation av Maija tfn.040-1544436, maija.anttila@herea.fi