23.05.2018

HYVÄ LOGO KERTOO YRITYKSEN ASIANTUNTEMUKSESTA – SIKSI SE KANNATTAA MYÖS TEETTÄÄ AMMATTILAISELLA

Yrityksen visuaalinen suunnittelu aloitetaan esimerkiksi verkkosivuprojektilla tai yrityksen ilmeen uudistamisella. Usein projektin edetessä kuitenkin huomataan, että myös logo kaipaa päivitystä.

Herean Art Director Minna Husa kertoo, että logo on yrityksen tärkein yksittäinen elementti, josta yritys tunnistetaan. Logo luo brändimielikuvaa yrityksestä ja kertoo, millainen yritys on. Lisäksi sen pitää olla uskottava ja huokua asiantuntemusta. Sen vuoksi logo kannattaa myös teettää ammattilaisella.

Pelkistetty logo on aina toimiva, sillä sen täytyy toimia myös pienellä präntillä, esimerkiksi kynissä tai muissa markkinointimateriaaleissa.

– Hyvä logo on niin tunnistettava, että sen osaa piirtää ulkomuistista paperille. Tavoite on, että jo logon nähdessä muistaa, mitä yritys tekee. Parhaimmassa tapauksessa logosta voi tulla vuosien saatossa jopa arvokasta omaisuutta. Siksi logon uudistamiselle täytyykin olla hyvät perustelut, Minna kertoo.

Uutta luoden tai vanhaa kunnioittaen

Kun yritykselle aletaan suunnitella logoa, se tehdään joko vanhaa kunnioittaen tai luomalla kokonaan uusi logo. Sen täytyy kuitenkin kuvastaa yritystä ja toimialaa. Asiakas saa logosta useamman ehdotuksen, joita muokataan asiakkaan toiveiden mukaisesti, kunnes logo on valmis.

– Keskustelen ensin asiakkaan kanssa yrityksen toimialasta, kohderyhmästä, arvoista, toimintatavoista ja persoonallisuudesta. Mietimme samalla, haluammeko säilyttää vanhasta logosta jotain, kuten värejä. Yksi vaihtoehto on, että logo modernisoidaan tähän päivään siten, että se säilyy edelleen tunnistettavana.

Logon teettäminen Herealla on vaivatonta, sillä se vie asiakkaan aikaa ainoastaan aloituspalaverin ja kommentoinnin verran. Isompi työ on uuden logon muuttamisessa eri paikkoihin. Siksi logo kannattaa suunnitella kunnolla kerralla niin, että se kestää aikaa. Parhaimmillaan logo on käytössä vuosikymmeniä.

”Tee se paremmin”

Logon suunnittelun yhteydessä tehdään myös graafinen ohjeisto. Se on ohjenuora siihen, miten logoa käytetään. Graafisessa ohjeistossa määritellään esimerkiksi logon värit, logon käyttö yrityksen lupauksen yhteydessä ja eri versioiden käyttö erilaisilla väripohjilla.
Minna on toiminut graafikkona noin 30 vuotta. Hänelle on kehittynyt visuaalinen silmä ja näkemys siitä, miten logoista saadaan yrityksen näköisiä ja mahdollisimman toimivia.

– Periaatteeni on ”tee se paremmin.” Se kuvastaa sitä, että kriittisyys omaa työtäni kohtaan kasvaa jatkuvasti ja hion työni aina loppuun asti. Näin voin olla tyytyväinen työhöni, ja silloin myös asiakas on tyytyväinen.

Logon lisäksi Herealla tehdään esimerkiksi verkkosivuja, esitteitä, käyntikortteja, roll-uppeja ja muita markkinointimateriaaleja. Katso tästä lisää (tähän linkki visuaalinen suunnittelu -sivulle) Ota yhteyttä, kun tarvitset visuaalista suunnittelua, joka on loppuun asti mietitty!

Minna Husa
Graafinen suunnittelu
044 411 3123
minna.husa@herea.fi