23.05.2018

En bra logotyp visar företagets sakkunnighet - därför ska du låta en yrkesperson göra den

Den visuella planeringen för ett företag startar ofta med ett webbplatsprojekt eller med att förnya den grafiska profilen. Då projektet framskrider visar det sig emellertid ofta att också logotypen behöver uppdateras.

Hereas Art Director Minna Husa berättar att logon är företagets viktigaste enskilda element, som gör att företaget känns igen. Den skapar en bild av varumärket och visar hurdant företaget är. Den ska också vara trovärdig och utstråla sakkännedom. Därför lönar det sig att låta en yrkesperson göra företagets logo.

En enkelt utformad logo är att föredra, eftersom den måste fungera även i litet format, till exempel på pennor eller annat marknadsföringsmaterial.
– En bra logotyp är så lätt att känna igen, att du kan rita den på ett papper utan modell. Målet är att kunderna bara behöver se logon för att komma ihåg vad företaget gör. I bästa fall kan den med åren till och med bli en värdefull egendom. Därför ska man också ha goda grunder för att förnya en logo, berättar Minna.

Skapa nytt med respekt för det gamla

Då man börjar planera en logo åt ett företag, kan man antingen göra det med respekt för det gamla, eller skapa en helt ny logotyp. Men den måste beskriva företaget och branschen. Kunden får flera olika förslag, som sedan ändras enligt kundens önskemål, tills logon är färdig.

– Först diskuterar jag med kunden om företagets bransch, målgrupp, värden, verksamhet och personlighet. Samtidigt funderar vi på om vi vill ha kvar någonting från den gamla logotypen, som exempelvis färgerna. Ett alternativ är att den moderniseras på ett sådant sätt att den fortfarande påminner om den gamla logon.

Det är bekymmersfritt för kunden att låta Herea göra logon, eftersom det enda kunden behöver göra är att delta i det inledande mötet och sedan kommentera. Ett större arbete är det däremot att sätta in den nya logon på olika ställen. Därför lönar det sig att göra den ordentligt på en gång, så att den håller över tid. I bästa fall kan samma logo användas i decennier.

”Gör det bättre”

I samband med logon görs också grafiska anvisningar. De är en riktlinje för hur logon används. I de grafiska anvisningarna anges till exempel logons färger, användning i samband med företagets löfte och hur olika versioner används på olika färgunderlag.

Minna har arbetat ungefär 30 år som grafiker. Hon har utvecklat sin visuella förmåga och sin syn på hur man gör en logo som ser ut som företaget och som fungerar så bra som möjligt.

– Jag arbetar enligt principen ”gör det bättre”. Det betyder att jag är kritisk till mitt eget arbete och hela tiden växer och finslipar mitt arbete tills det är helt färdigt. Då kan jag vara nöjd resultatet, och då är också kunden nöjd.

Förutom logotyper gör Herea också till exempel webbplatser, broschyrer, visitkort, roll-ups och annat marknadsföringsmaterial. Se mera här. Kontakta oss då du behöver visuell planering som är genomtänkt, från början till slut!

Minna Husa
Grafisk planering
044 411 3123
minna.husa@herea.fi