06.11.2019

Info-TV tavoittaa vuorotyöläiset, liikkuvaa työtä tekevät ja eri toimipisteet samanaikaisesti

Info-TV toimii mainiona tiedotuskanavana työpaikan sisäisessä viestinnässä.

Jos työpaikalla tehdään vuorotyötä tai kaikilla työntekijöillä ei ole omaa sähköpostia, info-tv:n välityksellä saadaan viesti jokaiselle työntekijälle.

Info-TV on hyvä ratkaisu myös yrityksille, joilla on toimipisteitä monessa eri paikassa.

Mihin Info-TV:tä käytetään?

Info-TV on mainio väline muistuttamiseen, huomion herättämiseen ja tasapuolisen tiedon jakamiseen.

Info-TV:ssä näkyvät useimmiten ajankohtaiset asiat, kuten toimitusvarmuus, reklamaatiot, HR-asioihin liittyvät ajankohtaiset asiat ja muut tiedotteet. Sen lisäksi Info-TV:ssä kannattaa jakaa myös ulkoisen viestinnän sisältöjä, jotta henkilökunta pysyy kärryillä, mitä ulospäin viestitään. Info-TV:ssä jaetaan myös käytännöllisiä arkeen liittyviä asioita esim. lounaslistoja, bussiaikatauluja, säätiedotuksia ja tervehdyksiä vierailijoille.

Televisioita voi sijoittaa esimerkiksi tuotantoon, ruokalaan ja aulaan. Eri ruuduilla saadaan pyörimään myös eri viestejä tarpeesta riippuen. Esimerkiksi aulassa info-TV voi toivottaa vieraan tervetulleeksi, kun taas tuotannossa televisiossa voidaan jakaa esim. työturvallisuuteen ja toimitusvarmuuteen liittyviä tietoja. Info-TV:n kautta voidaan jakaa helposti tietoa eri kielillä taloon saapuville kansainvälisille vieraille.

Miten viestejä kannattaa tehdä?

Info-TV:n viestejä pitää tehdä säännöllisesti, jotta henkilökunnan mielenkiinto viestintävälinettä kohtaan säilyy. Vanhoja slaideja ja tiedotteita ei kukaan jaksa tuijottaa päivästä toiseen.

Info-TV:n päivittäminen on helppoa ja sen voi tehdä etänä. Jos yrityksessä kenelläkään ei ole aikaa tehdä viestejä, niiden tekemisen voi ulkoistaa. Näin varmistetaan, että viestintä on säännöllistä ja ajantasaista.  

Miten info-TV toimii käytännössä?

Herean yhteistyökumppani Creamarketing on myynyt info-TV-järjestelmiä noin viisi vuotta. Creamarketingilla info-TV-sovellus on Chrome-tikulla, joka kytketään television HDMI-liitäntään. Järjestelmä vaatii siis vain television ja internetin.

Sovellus hakee automaattisesti tiedot järjestelmästä, joten asentaminen ei vie aikaa. Tikku tekee myös turvallisuuspäivitykset ja muut päivitykset itse. Info-TV-näkymälle luodaan ulkoasu, joka noudattaa yrityksen graafista ilmettä ja brändiä.

Creamarketingin toimitusjohtaja Kalle Smedsin mukaan info-TV:tä ei voi olla huomaamatta. Vaikka sama tieto lähetetään sähköpostilla tai se on näkyvillä intrassa, info-TV:n avulla viesti saadaan korostetusti esille.

– Mitä enemmän viestiä toistaa, sitä paremmin se jää mieleen. Kun info-TV:ssä kuva liikkuu ja viestit vaihtuvat, se kiinnittää ihmisen huomion.

Minne info-TV sopii?

Info-TV:t sopivat esimerkiksi eri paikkakunnilla sijaitseviin toimitiloihin, tehtaisiin, oppilaitoksiin ja aulatiloihin. Creamarketing on toteuttanut info-TV:n myös Wasalinen laivalle.

– Tässä järjestelmässä ei haittaa, vaikka netti pätkisi. Chrome-tikussa on kovalevy, johon tiedot tallentuvat. Näkymää ei tietenkään voi päivittää, jos netti ei toimi, mutta vanhat tiedotteet säilyvät, Smeds kertoo.

Tietoa voi hakea suoraan ERP:stä

Creamarketingin Chrome-tikkuun saa haettua tietoa järjestelmän ulkopuolelta, sillä siinä on avoin rajapinta. Info-TV:hen voidaan tuoda toiminnanohjausjärjestelmästä esimerkiksi myyntilukuja tai tilauksiin liittyviä tietoja. Se voidaan kytkeä sivustojen RSS-feediin, joten esimerkiksi Ylen uutiset saa näkymään telkkarissa.

– Järjestelmään voidaan kytkeä myös asiakkaan Vimeo- tiliin, jonka kautta videot saadaan näkyviin. Jos asiakkaan pitää odottaa aulassa, hän voi odotellessaan katsoa yritysvideoita ja muuta infoa ruudulta, Smeds sanoo.

 

Kiinnostuitko info-TV:stä? Soitellaan ja jutellaan lisää:

Enni Yli-Hynnilä

puh. 040 166 3230

enni.yli-hynnila@herea.fi