Somestrategian ja somemainonnan avulla vaalivoittoon
MSK (Mustaaren Suomenkielisten Kunnallisjärjestö ry.) asetti tavoitteekseen saada kuntavaaleissa 2025 vähintään yhden lisäpaikan Mustasaaren kunnanvaltuustoon. MSK päätti käyttää markkinointiin apunaan ammattilaisia ja otti yhteyttä markkinointitoimisto Hereaan. Herea teki vaalikampanjaan somestrategian ja sisällöt, päivitti vaalimainosten visuaalisen ilmeen ja hoiti markkinointikampanjoiden suunnittelun, aikataulutuksen, ja julkaisut. Juuri oikeaan aikaan aloitettu markkinointi toimi: MSK pääsi tavoitteeseensa ja sai vaaleissa lisäpaikan ja historiansa parhaan vaalituloksen.
Somestrategiassa keskityttiin konkreettisiin asioihin
Somestrategian sisällöt pohjautuivat MSK:n määrittelemiin pääteemoihin ja niihin liittyviin, mahdollisimman konkreettisiin asioihin. Viestintään tuotiin aitoja kuvia tutuista paikoista, kuten esim. kouluista, päiväkodeista ja urheilupaikoista. Samalla kerrottiin konkreettisesti, mitä yhdistys tekee näiden paikkojen kehittämisen, ylläpitämisen ja säilyttämisen puolesta. (ks. kuvat tämän sivun lopusta!)
—Kaikki eivät seuraa päätöksentekoa aktiivisesti, mutta somemainonnassa nostamamme yksittäiset asiat tavoittivat äänestäjät ja herättivät keskustelua. Näiden viestien kautta saimme tehokkaasti kerrottua, mitä asioita me ajamme kunnassa eteenpäin. Todennäköisesti juuri nämä asiat vaikuttivat joidenkin henkilöiden äänestyspäätökseen, MSK:n pitkäaikainen valtuutettu Jane Trygg-Kaipianen kertoo.
– Olemme pieni valtuustoryhmä, mutta monessa mukana ja valtuustosalissa aktiivisia. Kuntalaiset ovat varmasti huomanneet sen. Meillä ei ole isoa vaalibudjettia, mutta suunnittelimme somestrategian ja saimme tuotua tavoitteitamme aiempaa paremmin somessa esille, MSK:n vaalien ääniharava Karina Björninen kertoo.
Visuaalinen ilme markkinoinnissa pysäytti
—Olemme hoitaneet markkinoinnin aiemmin omin voimin. Kun näimme ensimmäiset layoutit kuvista ja visuaalisesta ilmeestä, olimme todella vaikuttuneita. Herea teki tässä todella upeaa työtä, jossa ammattimainen kädenjälki näkyi selvästi. Joku kannattajistamme totesikin, että nyt on MSK panostanut markkinointiin ihan uudella tavalla.
Meidän uskottavuutemme nousi visuaalisenkin ilmeen avulla sille tasolle, missä meidän tekeminenkin on. Tämä nostatti selvästi vaalityön henkeä myös oman ryhmämme joukossa, MSK:n Tuomo Iso-Aho toteaa.
Somemainonta ja digimainonta tavoitti äänestäjät edullisesti
Vaikka yhdistys julkaisee viestejä säännöllisesti omissa somekanavissaan, heidän äänestäjissään on paljon sellaisia henkilöitä, jotka eivät aktiivisesti seuraa kuntapolitiikkaa tai edes MSK:n omaa viestintää. Tästä syystä maksetulla mainonnalla on erityinen rooli äänestäjien tavoittamisessa.
Somemainonnan lisäksi mainontaa tehtiin Sanoman digilehdissä, joista näyttöjä eniten kertyi Ilta-Sanomien ja Helsingin Sanomien digilehtiin. Kohdennus tehtiin paikallisesti, jolloin viesti tavoitti oikean äänestäjäryhmän. Maksetun mainonnan kautta MSK pääsi herättelemään ja muistuttamaan olemassaolostaan muillekin kuin aktiivisille seuraajilleen.
—Palautetta näkyvyydestä tuli paljon! Todella moni henkilö kertoi nähneensä usean eri mainoksen eri kanavissa. Yllätyin itsekin, kun oma mainoksemme ilmestyi näkyviin rallituloksia selatessani. Mainosbudjetti oli selkeästi printtilehtimainontaa edullisempaa – ja tuloksen perusteella myös tehokkaampaa. Näkyvyyttä tuli maksettuun hintaan nähden todella paljon, Iso-Aho toteaa.
Herea hoiti somemainonnan suunnittelusta julkaisuihin
Somemainoskampanjoiden pyörittäminen on ensikertalaiselle melkoinen ponnistus. Toimivan ja oikein kohdennetun kampanjan pyörittäminen vaatii paljon taustatietoa ja kokemusta, koska vaihtoehtoja on todella paljon. Lisäksi kampanjoiden pyörittäminen vaatii mainostilin luomista ja erillistä henkilöllisyyden vahvistamista poliittista mainontaa varten.
—Herea hoiti ja auttoi meitä kaikessa alusta lähtien: mainostilin luomisessa, henkilöllisyyden vahvistamisessa, kampanjoiden rakentamisessa, kohdentamisessa, aikataulutuksessa jne. Saimme myös säännöllisesti raportteja näkyvyydestä: näyttöjen määrästä ja klikkauksista. Koko ryhmämme on ollut todella tyytyväinen tähän kampanjaan, jonka Herea meille toteutti, Iso-Aho tiivistää.
Tutustu MSK:n somekanaviin täällä:
Kysy lisää somestrategiasta meiltä!
MSK eli Mustasaaren Suomenkielisten Kunnallisjärjestö ry. on puolueisiin sitoutumaton yhdistys, joka on perustettu jo vuonna 1960 puolustamaan suomenkielisten kuntalaisten asemaa. MSK on pitkään ollut toiseksi suurin ryhmittymä Mustasaaren kunnanvaltuustossa 9 %:lla valtuutetuista. Vuonna 2025 ryhmä sai 14 % paikoista. Yhdistyksen tavoitteena on kehittää kunnan asioita pitkäjänteisesti hyvässä yhteistyössä muiden puolueiden kanssa. Yhdistys tekee tulevaisuuteen tähtäävää työtä, jotta Mustasaari olisi houkutteleva kaiken kielisille sekä perheille ja yrittäjille.