Copywriter suomeksi – Mitä copywriter tekee ja miksi sitä tarvitaan?
Mikä on copywriter ja mitä se tarkoittaa suomeksi?
Suomeksi copywriter tarkoittaa käytännössä myyvien mainostekstien ja sisältöjen kirjoittamista. Termiä käytetään yleisesti markkinoinnissa ja sisällöntuotannossa ja näitä sisältöjä hyödynnetään useimmiten verkkosivuilla ja somemarkkinoinnissa.
Copywriterin tehtävät – Mitä copywriter tekee?
Copywriterilla voi olla monenlaisia tehtäviä, joista mainostekstien kirjoittaminen on ehkä se ensimmäinen, mikä ”copysta” tulee mieleen. Työ sisältää myös verkkosivujen ja somekanavien sisältöjen suunnittelua ja toteutusta hakukoneoptimoitujen sisältöjen (SEO) muodossa. Mainostoimistoissa sisällöntuottajan tittelillä toimivat henkilöt tekevät juuri näitä töitä.
Miksi copywriter on tärkeä yritykselle?
Hyvä copywriter ymmärtää mitä yritys myy ja mitkä sen tavoitteet ovat. Hän ei tuijota pelkästään yrityksen tuotteita tai palveluita, vaan osaa katsoa maailmaa niiden ulkopuolelta ja soveltaa yrityksen brändiä ja viestiä kiinnostaviin ja ajankohtaisiin asioihin.
Hyvä sisällöntuotanto ei ole pitkiä tekstejä SEO-ystävällisillä sanoilla täytettynä, vaan se sisältää oivalluksia ja napakkaa tietoa asioista, mistä asiakkaat ovat juuri sillä hetkellä kiinnostuneita. Jatkuva viestintä joka on säännöllistä ja elää tässä hetkessä, on juuri tätä. Se pitää yrityksen toiminnan raikkaana ja asiakkaat tyytyväisenä niin, etteivät kilpailijat pääse yllättämään.
Käytännössä hyvällä copywriterilla on ripaus luovuutta ja kykyä kirjoittaa napakasti. Hän tuntee yrityksen kohderyhmän ja yrityksen toimintaympäristön hyvin. Lisäksi hän toimii nopeasti ja tarttuu ajankohtaisiin aiheisiin sekä ujuttaa sisältöihin mukaan taidokkaasti yrityksen ”tone of voicen” niin, että sisältöjen tyyli säilyy aiheesta riippumatta brändille ja brändistrategialle uskollisena.
Millainen on hyvä suomenkielisten markkinointitekstien kirjoittaja?
Markkinointitekstien kirjoittamisessa haastavinta on löytää mielenkiintoa herättävä otsikko ja näkökulma jota kukaan muu ei välttämättä ole vielä keksinyt - tai ei ole osannut tuoda tässä valossa esille! Jos otsikko on oivaltava ja myyvä, muu teksti voikin olla jo kovaa faktaa. Hyvä kirjoittaja osaa pysyä brändin asettamien raamien sisällä tyylillisesti ja sisällöllisesti. Kun halutaan oivaltavaa mainostekstiä, käännöstekstit eivät yleensä toimi. Natiivi suomenkielinen sisällöntuottaja tuntee suomalaista kulttuuria ja osaa leikitellä monipuolisella sanastolla ja synonyymeilla.
Etsitkö hyvää copywriteria, joka nostaa yrityksenne viestinnän uudelle tasolle?
Ota yhteys Hereaan ja Maija Anttilaan niin jutellaan lisää!
Maija Anttila
maija.anttila@herea.fi
0401544436
P.s.
Ja meiltä löytyy myös natiiveja ruotsinkielisiä sisällöntuottajia! Ta kontakt till Herea och Petra Marjamäki!