02.01.2025

Copywriter-mitä se tekee ja miksi copywriteria tarvitaan?

Mitä copywriter tarkoittaa suomeksi?

Copywritingista puhuttaessa tarkoitetaan yleensä myyvien mainostekstien ja sisältöjen kirjoittamista. Termiä käytetään yleisesti markkinoinnissa ja sisällöntuotannossa. Myyviä sisältöjä hyödynnetään nykyään eniten verkkosivuilla ja somemarkkinoinnissa, mutta myös lehtimainonnassa, esitteissä ja kaikenlaisessa muussa markkinoinnissa. 

Copywriterin tehtävät – Mitä copywriter tekee?

Copywriterilla voi olla monenlaisia tehtäviä, joista mainostekstien kirjoittaminen on ehkä se ensimmäinen, mikä ”copysta” tulee mieleen. Usein työ sisältää kuitenkin paljon muutakin, kuten esim. verkkosivujen ja somekanavien sisältöjen strategista  suunnittelua ja toteutusta hakukoneoptimoitujen sisältöjen (SEO) muodossa. Mainostoimistoissa sisällöntuottajan tittelillä toimivien henkilöiden työ on usein sekoitus kaikkia edellä olevia asioita. 

Miksi copywriter on tärkeä yritykselle?

Markkinointitekstien tärkein tavoite on tukea myyntiä. Säännöllinen viestintä pitää nykyisten asiakkaiden luottamuksen yllä ja herättää uusien asiakkaiden mielenkiinnon. Mielenkiintoinen viestintä tuo yritykselle uusia someseuraajia. Kun viestintä onnistuu täydellisesti, se tuo yritykselle uusia asiakkaita, jotka ottavat yhteyttä tai klikkaavat itsensä verkkokaupan kassalle. 

Hyvä copywriter ymmärtää mitä yritys myy ja mitkä sen tavoitteet ovat. Hän ei tuijota pelkästään yrityksen tuotteita tai palveluita, vaan osaa katsoa maailmaa niiden ulkopuolelta ja soveltaa yrityksen brändiä ja viestiä kiinnostaviin ja ajankohtaisiin asioihin. 

Toimiva sisällöntuotanto ei ole pitkiä tekstejä SEO-ystävällisillä sanoilla täytettynä, vaan se sisältää oivalluksia ja napakkaa tietoa asioista, mistä asiakkaat ovat juuri sillä hetkellä kiinnostuneita. Jatkuva viestintä joka on säännöllistä ja elää tässä hetkessä, on juuri tätä. Se pitää yrityksen toiminnan raikkaana ja asiakkaat tyytyväisenä niin, etteivät kilpailijat pääse yllättämään.

Käytännössä hyvällä copywriterilla on ripaus luovuutta ja kykyä kirjoittaa napakasti. Hän tuntee yrityksen kohderyhmän ja yrityksen toimintaympäristön hyvin. Lisäksi hän toimii nopeasti ja tarttuu ajankohtaisiin aiheisiin sekä ujuttaa sisältöihin mukaan taidokkaasti yrityksen ”tone of voicen” niin, että sisältöjen tyyli säilyy aiheesta riippumatta brändille ja brändistrategialle uskollisena.

Millainen on hyvä suomenkielisten markkinointitekstien kirjoittaja?

Markkinointitekstien kirjoittamisessa haastavinta on löytää mielenkiintoa herättävä otsikko ja näkökulma jota kukaan muu ei välttämättä ole vielä keksinyt - tai ei ole osannut tuoda tässä valossa esille! Jos otsikko on oivaltava ja myyvä, muu teksti voikin olla jo kovaa faktaa. Hyvä kirjoittaja osaa pysyä brändin asettamien raamien sisällä tyylillisesti ja sisällöllisesti. Kun halutaan oivaltavaa mainostekstiä, käännöstekstit eivät yleensä toimi. Natiivi suomenkielinen sisällöntuottaja tuntee suomalaista kulttuuria ja osaa leikitellä monipuolisella sanastolla ja synonyymeilla.

Etsitkö hyvää copywriteria, joka nostaa yrityksenne viestinnän uudelle tasolle?


Ota yhteys Hereaan ja Maija Anttilaan niin jutellaan lisää!

Maija Anttila

maija.anttila@herea.fi

0401544436

 

P.s. 

Ja meiltä löytyy myös natiiveja ruotsinkielisiä sisällöntuottajia! Ta kontakt med Herea och Petra Marjamäki!