07.05.2025

Hyvinvointikeskus LYKKE naisille tuplasi liikevaihtonsa

Vaasassa toimivat Liikuntakeskus LYKKE ja LYKKE naisille ovat liikunta-alan yrittäjien Anna Näreahon ja Kati Rapon omistuksessa. Liikuntakeskus Myllykadulla avattiin tammikuussa 2011 ja LYKKE brändin avajaisia vietettiin lokakuussa 2020. Naisille kohdennettu kuntosali- ja hyvinvointipalveluita tarjoava LYKKE naisille perustettiin Vaasan Kivihakaan syksyllä 2022.

LYKKE naisille vietti avajaisiaan Kivihaassa syyskuussa 2022. Päätös laajentumisesta tehtiin keväällä, kun sopivat tilat yllättäen vapautuivat.

–  Teimme päätöksen todella nopealla aikataululla. Kesäloman vietto vaihtui uuden keskuksen konseptin suunnitteluun, remontointiin ja laitehankintojen tekemiseen. Lomaa ei juurikaan vietetty, vaan päämääränä oli syyskuussa pidettävän uuden keskuksen avajaiset, tj. Anna Näreaho kertoo.

Anna Näreaholla ja LYKKEn toisella omistajalla, Kati Rapolla, oli jo useiden vuosien kokemus menestyksellisestä liikunta-alan yrittäjyydestä Vaasassa ja Helsingissä.  Uuden keskuksen käynnistämiseen suhtauduttiin optimistisesti, vaikka koronapandemia oli juuri päättynyt ja Ukrainan sota oli käynnissä.  Epävakaa maailmantilanne aiheutti kuitenkin energiakriisin, nosti sähkön ja korkojen hinnat ja heikensi tämän myötä ostovoimaa. Keskuksen avaamisen jälkeen uusien jäsenten hankinta ei edennyt odotetusti, ja yrittäjät etsivät kuumeisesti erilaisia keinoja kasvun edistämiseen ja keskuksen tunnettuuden lisäämiseen. Loppuvuodesta he päättivät hankkia markkinointiin ulkopuolista lisäapua ja ottivat yhteyttä HEREAan.

Ulkopuolinen näkökulma toi varmuutta

HEREAn kanssa aloitetun yhteistyön alkuvaiheessa yrittäjille itselleen oli tärkeintä selkeyttää entistä tarkemmin ne erottuvuustekijät, millä yritys pystyisi parhaiten erottautumaan kilpailijoista ja luomaan yhdenmukaisen mielikuvan LYKKE naisille -hyvinvointikeskuksen palveluista ja kokonaiskonseptista.

—Totta kai meillä oli mielikuva siitä, mitä LYKKE naisille -hyvinvointikeskus tarjoaa asiakkailleen, mutta viesti kaipasi tiivistämistä ja sanoittamista. Herean kanssa yhdessä käytyjen keskusteluiden pohjalta meille muodostui hissipuhe, jota myös henkilökuntamme pystyi hyödyntämään myynnissä. Kävimme yhdessä myös paljon keskusteluita hinnoittelusta ja hintamielikuvasta. Tässä suurena hyötynä oli myös se, että HEREAlta löytyi jo lähtökohtaisesti kohderyhmän tuntemusta. Meille oli todella tärkeää saada ulkopuolelta vahvistusta siitä, että hinnoittelumme on oikeassa linjassa palveluidemme kanssa. Tämä helpotti markkinoinnin suunnittelua paljon, Rapo kertoo.

Markkinointisuunnitelma kasvun tueksi

Brändin kirkastamisen lisäksi uudelle LYKKE-keskukselle määriteltiin liiketoiminnan tavoitteisiin pohjautuvat viestinnän tavoitteet, määriteltiin asiakasprofiilit ja tärkeimmät palvelut. Asiakkaalle tehtiin liiketoiminnan tavoitteisiin pohjautuvat valmiit somepostaustekstit, joiden julkaisu aikataulutettiin valmiiksi vuosikelloon.

—Valmiit brändiin ja palveluihin liittyvät somepostaukset olivat tosi hyvä juttu juuri siinä vaiheessa, kun tekemistä oli muutenkin paljon. Kerromme somekanavissamme aktiivisesti ajankohtaisista asioista, mutta varsinkin alkuvaiheessa brändiin ja palveluihin liittyvien asioiden säännöllinen esilletuominen oli todella tärkeää. Kun näihin liittyvät sisällöt on valmiiksi mietitty ja kirjoitettu, ne tuli myös julkaistua. Herean kanssa tehty yhteistyö oli tehokasta: Palaveripäivät naulattiin kalenteriin ja niitä noudatettiin. Asiaan keskityttiin kunnolla ja projekti vietiin aikataulussa läpi. Yksin emme olisi saaneet tätä kokonaisuutta aikaiseksi, Rapo toteaa.

Apua somemainontaan

HEREA hoitaa tällä hetkellä LYKKEn maksettua somemainontaa. Mainonta on sisältänyt mm. alekampanjoita ja uusien palveluiden mainostamista. Kampanjoiden vaikutukset on helppo nähdä myytyjen palveluiden määrissä.

—Opimme itsekin koko ajan enemmän siitä, millaiset kampanjat ovat meidän koko toiminnan kannalta järkevimpiä. Jos strategianamme on tavoitella pitkäaikaisia jäseniä, myös kampanjoiden tulee tukea tätä tavoitetta pikavoittojen sijaan, Näreaho sanoo.

—Panostamme vahvasti asiakaspalveluumme. Vastaamme asiakkaiden kyselyihin nopeasti sekä kuuntelemme ja toteutamme asiakkaidemme toiveita mahdollisuuksien mukaan. Pidämme asiakkaisiimme tiivistä yhteyttä ja tiedotamme ahkerasti somessa mitä meillä tapahtuu nyt ja tulevaisuudessa. Maksetussa somemainonnassa haluamme käyttää ammattilaista, jonka kanssa suunnittelemme kampanjoiden sisällöt, aikataulutuksen ja kohdennuksen. Metan mainostyökalun käyttäminen vaatii jatkuvaa opettelua, johon meillä itsellämme ei ole aikaa, siksi HEREA toimii tähän mainiona yhteistyökumppanina, Rapo toteaa.

Asetettu tavoite, säännöllinen markkinointi ja sitkeä työ kasvun perustana

Kun LYKKE naisille -hyvinvointikeskuksen aloittamisesta on reilut pari vuotta, yrittäjät voivat olla tyytyväisiä nykyiseen tilanteeseen. Keväällä 2025 LYKKE naisille on tuplannut liikevaihtonsa ja jäsenmääränsä.

—Yrittäjät keskittyvät usein niihin asioihin, jotka ovat tekemättä, eikä niihin asioihin, jotka on tehty ja onnistunut. Nyt jos katsomme matkaamme taaksepäin, voimme olla tyytyväisiä. Olemme saaneet uusia, pysyviä jäseniä ja brändimme tunnetaan. Tämä tulos kertoo siitä, että alkuperäinen liikeideamme toimii ja sille oli ja on kysyntää. Tämä on vaatinut paljon työtä, mutta on mahtavaa huomata, että sitkeästi omasta brändistä ja arvoista kiinni pitäminen näkyy asiakasmäärissä. Oman kokemuksemme pohjalta voimme todeta, että pienikin ulkopuolinen apu voi auttaa nostamaan liiketoiminnan uudelle tasolle. Kun itse uskoo omaan tekemiseensä, siihen uskovat muutkin, Rapo ja Näreaho toteavat.

Tutustu LYKKE naisille hyvinvointikeskukseen täällä ja Liikuntakeskus LYKKEen täällä.