07.05.2025

Välmåendecentret LYKKE för kvinnor fördubblade sin omsättning  

Träningscentren LYKKE och LYKKE för kvinnor i Vasa ägs av två företagare inom träningsbranschen, Anna Näreaho och Kati Rapo. Träningscentret på Kvarngatan öppnade i januari 2011 och LYKKE-varumärket lanserades officiellt i oktober 2020. LYKKE för kvinnor, som erbjuder gym- och välmåendetjänster specifikt för kvinnor, grundades i Stenhaga i Vasa på hösten 2022. 

LYKKE för kvinnor hade invigning i Stenhaga i september 2022. Beslutet om att expandera togs på våren när en lämplig lokal oväntat blev ledig. 

– Beslutet fattades på väldigt kort tid. Sommarsemestern byttes ut mot att planera konceptet för det nya centret, renovera och skaffa utrustning. Det blev inte mycket semester, utan målet var att kunna inviga det nya centret i september, berättar vd Anna Näreaho

Anna Näreaho och LYKKEs andra ägare, Kati Rapo, hade redan flera års erfarenhet av framgångsrikt företagande inom träningsbranschen i Vasa och Helsingfors. De förhöll sig optimistiskt till att starta det nya centret, trots att coronapandemin precis hade tagit slut och kriget i Ukraina pågick. Den instabila världssituationen ledde dock till energikris, högre elpriser och räntor, vilket i sin tur försvagade köpkraften. Efter öppningen av centret gick medlemsanskaffningen trögare än väntat och företagarna sökte intensivt olika sätt att främja tillväxten och öka kännedomen om centret. I slutet av året bestämde de sig för att ta in extern hjälp med marknadsföringen och tog kontakt med HEREA. 

Ett utifrånperspektiv gav trygghet  

I början av samarbetet med HEREA var det viktigaste för företagarna själva att tydliggöra vilka faktorer som särskiljer dem från konkurrenterna och hur man kunde skapa en enhetlig bild av LYKKE för kvinnor -välmåendecentrets tjänster och helhetskoncept. 

— Självklart hade vi en bild av vad LYKKE för kvinnor -välmåendecentret erbjuder sina kunder, men vårt budskap behövde förtydligas och konkretiseras. Genom diskussioner med Herea formades en hisspitch som även personalen kunde använda i försäljningen. Vi diskuterade också mycket kring prissättning och prisuppfattning. En stor fördel var att HEREA redan hade en grundläggande förståelse för målgruppen. För oss var det mycket viktigt att få bekräftat utifrån att vår prissättning låg i linje med våra tjänster. Det underlättade marknadsföringsplaneringen avsevärt, berättar Rapo. 


En marknadsföringsplan som stöd för tillväxten

Utöver att förtydliga varumärket definierades även kommunikationsmål utifrån affärsmålen för det nya LYKKE-centret. Man tog fram kundprofiler och de viktigaste tjänsterna identifierades. Kunden fick färdiga inlägg för sociala medier, baserade på affärsmålen, och publiceringen av dem planerades in i en årsplan. 

— Att ha färdiga inlägg kopplade till varumärket och tjänsterna var guld värt just i det skedet när det fanns så mycket annat att göra. Vi delar aktivt aktuella nyheter i våra sociala medier, men speciellt i början var det särskilt viktigt att regelbundet lyfta fram sådant som berör varumärket och våra tjänster. När innehållet redan var genomtänkt och skrivet, blev det också publicerat. Samarbetet med Herea var effektivt: mötesdagarna fastslogs i kalendern och följdes. Vi fokuserade på ämnet och projektet genomfördes enligt plan. Den här helheten hade vi inte klarat av själva, konstaterar Rapo. 


Hjälp med annonsering i sociala medier  


HEREA sköter idag LYKKEs betalda annonsering i sociala medier. Annonseringen har bland annat innehållit lokala kampanjer och marknadsföring av nya tjänster. Effekterna av kampanjerna syns tydligt i tjänsternas försäljningssiffror. 

— Vi lär oss hela tiden mer om vilka typer av kampanjer som är mest vettiga för vår verksamhet. Om vår strategi är att nå långvariga medlemmar, måste även kampanjerna stödja detta mål, snarare än att ge snabba vinster, säger Näreaho. 

— Vi satsar mycket på kundservice. Vi svarar snabbt på kundernas frågor, lyssnar på deras önskemål och försöker genomföra dem när det är möjligt. Vi har tät kontakt med våra kunder och informerar aktivt i sociala medier om vad som händer nu och framöver. När det gäller betald annonsering vill vi samarbeta med en professionell partner som kan hjälpa oss med kampanjernas innehåll, tajming och målgruppsinsinriktning. Att använda Metas annonsverktyg kräver ständig inlärning, och det har vi själva inte tid med – därför är HEREA en utmärkt samarbetspartner, konstaterar Rapo. 


Målinriktat arbete, regelbunden marknadsföring och uthållighet som grund för tillväxt  

Drygt två år efter starten företagarna känna sig nöjda med nuläget. Våren 2025 har LYKKE för kvinnor fördubblat sin omsättning och medlemsantal. 
— Som företagare fokuserar man ofta på det som inte blivit gjort, i stället för att se vad man faktiskt har gjort och lyckats med. När vi nu blickar tillbaka kan vi vara nöjda. Vi har fått nya, långvariga medlemmar och vårt varumärke känns igen. Det visar att vår ursprungliga affärsidé fungerar och att det fanns – och finns – en efterfrågan. Det har krävts mycket arbete, men det är fantastiskt att se hur det lönar sig att stå fast vid sitt varumärke och sina värderingar. Utifrån vår egen erfarenhet kan vi konstatera att även ett litet stöd från en utomstående kan hjälpa verksamheten att ta lyfta till nästa nivå. När man själv tror på det man gör, då tror också andra på det, säger Rapo och Näreaho. 

Bekanta dig med välmåendecentret LYKKE för kvinnor här och träningscentret LYKKE här. (länkar här)