11.04.2025

Strateginen kumppani viestinnässä: Miten Herea Oy auttaa energiaklusterin yrityksiä onnistumaan?

Tämä teksti on tuotettu Vaasan yliopiston Sovella sosiaalista mediaa -opintojaksolla yhteistyössä VASEKin kanssa ja alkuperäinen julkaisu löytyy Vasekin sivuilta: https://www.vasek.fi/meista/viestinta/yrittajatarinat/strateginen-kumppani-viestinnassa-miten-herea-oy-auttaa-energiaklusterin-yrityksia-onnistumaan 
Tekijät: Veera Mäkelä, Riikka Valkamo, Verneri Virtanen, Aino Suomisto

Tänä vuonna 10 vuotta täyttävä Herea Oy keskittyy strategiseen markkinointiviestintään energiaklusteriin kuuluvien yritysten kanssa. Erityisesti Pohjanmaalla toimivan Herean toimitusjohtaja Eliina Puijola kokee työn merkitykselliseksi tehdessään työtä asiakasyrityksilleen. Asiakasyritykset ovat osa isompaa kokonaisuutta, jolla on riittävät resurssit ollakseen osa parempaa huomista.

Herea Oy:n toimitusjohtaja Eliina Puijola on toiminut kouluttajana ja konsulttina vuodesta 2010 lähtien omistamassaan Hienosäätö Coaching Oy:ssä. Myöhemmin hän perusti Herean, joka on keskittynyt strategiseen markkinointiviestintään energiaklusteriin kuuluvien yritysten kanssa. Pääpainona Herealla on teollisuusyritysten viestintä, mutta asiakkaina on myös kuluttajayrityksiä.

Herean keskeisin palvelu on vuosiviestintä, johon kuuluu yrityksen brändiä ja myyntiä tukevan markkinointiviestinnän suunnittelu ja toteuttaminen. Yrityksen toiminnan ja tavoitteen esille tuominen on Herealle kaiken lähtökohta ja tärkeä osa viestinnän toteuttamista. Tämä vaatii myös työntekijöiltä omistautumista ja asettumista asiakasyrityksen rooliin. Oleellista on huomioida asiakasyrityksen kohderyhmä sekä löytää keino vedota viestinnällä tunteeseen. Tämä edellyttääkin Herean tapauksessa usein konkretiaa ja selkeitä faktoja niin yrityksen toiminnasta kuin myös sen valmistamista tuotteista.

Puijola nostaa esille, ettei työ ole aina helppoa, sillä kirjoittaminen ei onnistu ilman selkeää ymmärrystä asiakasyrityksen toiminnasta. Herea kuitenkin erottuu muista viestintäalan yrityksistä keskittyessään selkeästi juuri energiaklusteriin kuuluviin yrityksiin.

”Ajattele asiakkaan puolesta”


”Ajattele asiakkaan puolesta” -sloganiin pohjautuu Herean arvomaailma.

– Herealla yksi kantava ajatus on, että halutaan tehdä viestintää yrityksille, joilla on merkityksellistä toimintaa, Puijola toteaa vakuuttavasti.

Hän painottaa yrittäjän omien arvojen näkymistä osana yrityksen arvomaailmaa. Herean periaatteisiin kuuluu vahva luottamus työyhteisössä ja asiakassuhteissa sekä jokaisen oikeus olla oma itsensä.

Pohjanmaan alueen energiaklusteri on ekosysteemi, jossa eri yritykset valmistavat korkealaatuisia komponentteja ja tuotteita energiateollisuuden tarpeisiin. Verkosto koostuu useista alihankkijoista, jotka toimivat tiiviissä yhteistyössä suurten kansainvälisten toimijoiden, kuten ABB:n ja Wärtsilän kanssa. Herean toiminta keskittyy näihin alihankkijayrityksiin, joita ovat esimerkiksi Tarkmet, Leinolat Group sekä Veslatec.

– Meitä inspiroi tehdä yhteistyötä energiaklusterin yritysten kanssa, sillä ne ovat osa isompaa kokonaisuutta, joilla on resursseja vaikuttaa, Puijola toteaa.

Teot rakentavat brändin


Puijolan mukaan markkinointiviestintä ei usein ole energiaklusteriin kuuluvien yritysten ensisijainen prioriteetti. Hereassa tunnistetaan näiden yritysten potentiaali ja tuodaan yrityksen ydin esille. Konkreettisilla teoilla luodaan vahva brändi.

Herean asiakas, mustasaarelainen Tarkmet tarjoaa suunnittelua, alihankintaa, tuotteita ja järjestelmiä, jotka räätälöidään teollisuusyritysten tarpeisiin. Tarkmet pitää Pohjanmaan alueen yritysten välistä yhteistyötä tärkeänä.

Tarkemet Eliina ja Niko

Servohydraulisen puristimen ohjausjärjestelmän kehittäjä ja Tarkmetin suunnittelu- ja automaatiopäällikkö Niko Kärjenmäki esittelemässä järjestelmää.

Puijola on hyödyntänyt VASEKin palveluja perustaessaan Herean emoyhtiötä Hienosäätö Coaching Oy:tä noin 15 vuotta sitten. Erityisesti Startian palvelusta oli hyötyä liiketoimintasuunnitelmaa laadittaessa sekä yrityksen laajentumisvaiheessa. Herean työntekijöillä on mahdollisuus työskennellä yrittäjäsopimuksella tai palkkatyöntekijänä. Yrittäjäsopimuksella työskentelevät ovatPuijolan mukaan hyödyntäneet VASEKin palveluja, erityisesti  Startian perustamisneuvontaa, yritystoiminnan alkuvaiheessa. VASEK ja Herea ovat tehneet myös muita yhteistöitä kuluvien vuosien aikana.
– VASEK on todella tärkeä organisaatio tällä alueella, Puijola korostaa.

Pitkäjänteinen brändikehitys

Viimeisenä keskustelu ohjautuu Herean tulevaisuuteen, jonka Puijola näkee täynnä mahdollisuuksia. Hän toteaa, ettei yrityksen toiminta tule perustumaan ”pikavoittoihin” vaan pitkänlinjan tuote- ja brändikehitykseen energiansäästön sekä teollisuuden parissa.