11.04.2025

Strategisk kommunikationspartner - Hur Herea Oy hjälper företag inom energiklustret att lyckas

Texten är framtagen inom kursen "Sovella sosiaalista mediaa" vid Vasa universitet i samarbete med VASEK. Originalinlägget finns här: https://www.vasek.fi/sv/om-oss/kommunikation/nyheter/strategisk-kommunikationspartner-hur-herea-oy-hjalper-foretag-inom-energiklustret-att-lyckas

Författare: Veera Mäkelä, Riikka Valkamo, Verneri Virtanen, Aino Suomisto  Översättning: VASEK

Herea Oy, som fyller 10 år i år, fokuserar på strategisk marknadskommunikation som partner för företag inom energiklustret. Företagets verksamhet sker i huvudsak i Österbotten. Enligt Eliina Puijola, vd för Herea, skapas mervärde i arbetet av att arbeta för kundföretagen. Företagets kundföretag ingår i en större helhet där man arbetar för en bättre morgondag - och har tillräckliga resurser för att göra det.

Hereas vd Eliina Puijola har arbetat som utbildare och konsult sedan 2010 i sitt företag Hienosäätö Coaching Oy. Senare grundade hon Herea, som är inriktat på strategisk marknadskommunikation för företag inom energiklustret. Huvudfokus ligger på kommunikation för industriföretag, men bland kunderna finns även konsumentföretag.

Hereas centrala tjänst är att stöda företagen i den årliga kommunikationen, vilket inkluderar planering och genomförande av marknadsföring som stöder företagets varumärke och försäljning. Att lyfta fram företagets verksamhet och mål är utgångspunkten och en viktig del av Hereas kommunikationsarbete. Det här innebär även att de anställda måste engagera sig och sätta sig in i kundföretagets roll. Det är avgörande att ta hänsyn till kundföretagets målgrupp och hitta sätt att kommunicera på ett emotionellt tilltalande sätt. För Hereas del betyder det att man behöver få konkreta och tydliga fakta om företagets verksamhet och dess produkter att utgå från i kommunikationsarbetet.

Puijola framhäver att arbetet inte alltid är lätt, eftersom det inte går att skriva om ett kundföretag utan en tydlig förståelse för dess verksamhet. Herea skiljer sig dock från andra kommunikationsföretag genom sin tydliga inriktning på företag inom energiklustret
 
Tarkemet Eliina ja NikoEliina Puijola och Tarkmets design- och automationschef Niko Kärjenmäki.


”Tänk åt kunden”


Hereas värderingar grundar sig i deras slogane: ”Tänk åt kunden”.

– En av de bärande riktlinjerna för Hereas verksamhet är att vi vill göra kommunikation för företag med meningsfull verksamhet, poängterar Puijola.

Hon betonar vikten av att företagarens egna värderingar syns som en del av företagets värdegrund. Hereas principer inkluderar starkt förtroende inom arbetsgemenskapen och i kundrelationer samt rätten för var och en att vara sig själv.

Energiklustret i Österbotten är ett ekosystem där olika företag tillverkar högkvalitativa komponenter och produkter för energisektorns behov. Nätverket består av flera underleverantörer som har nära samarbete med stora internationella aktörer såsom ABB och Wärtsilä. Herea arbetar framför allt för de här underleverantörerna som till exempel är Tarkmet, Leinolat Group och Veslatec.

– Vi inspireras av att samarbeta med företag inom energiklustret eftersom de är en del av en större helhet med resurser att göra skillnad, säger Puijola.

Handlingar skapar ett varumärke


Enligt Puijola är marknadsföringskommunikation ofta inte den högsta prioriteten för företag inom energiklustret. På Herea arbetar man därför med att identifiera företagens potential och lyfta fram deras kärna. Ett starkt varumärke skapas genom konkreta handlingar.

Hereas kund, Vasa-baserade Tarkmet, erbjuder planering, underleverans, produkter och system som anpassas efter industriföretags behov. Tarkmet ser samarbetet mellan företag i Österbotten som viktigt.

Puijola har använt sig av VASEKs tjänster när hon grundade Hereas moderbolag Hienosäätö Coaching Oy för cirka 15 år sedan. Speciellt Startias tjänster var till nytta när hon gjorde upp affärsplanen och också senare när företaget expanderades. Hereas anställda har möjlighet att arbeta genom företagaravtal eller som anställda. De som arbetar genom företagaravtal har enligt Puijola dragit nytta av VASEKs tjänster, särskilt Startias rådgivning för nystartade företag. VASEK och Herea har även samarbetat i andra projekt genom åren.


Utvecklaren av styrsystemet för en servohydraulisk press och Tarkmets design- och automationschef Niko Kärjenmäki demonstrerar systemet.


– VASEK är en mycket viktig organisation i den här regionen, betonar Puijola.

Långsiktig varumärkesutveckling


Slutligen styrs diskussionen mot Hereas framtid, som enligt Puijola är full av möjligheter. Hon konstaterar att företagets verksamhet inte kommer att bygga på ”snabba vinster”, utan på långsiktig produkt- och varumärkesutveckling inom energibesparing och industri.