10.01.2019

Det viktigaste målet i framtiden är inte omsättning, utan ett fungerande kundkoncept

Herean palvelukonsepti kehittyy suunnitellusti. Palvelukonseptin idea on tarjota teollisuus- ja palveluyritykselle kustannustehokas ja toimiva malli sisäiseen- ja ulkoiseen viestintään.

Hereas servicekoncept utvecklas planenligt. Tanken bakom servicekonceptet är att erbjuda industri- och tjänsteföretag en kostnadseffektiv och fungerande modell för intern och extern kommunikation.

– Om ett företag anställer en person för kommunikationsuppgifter uppgår minimiårskostnaden till 50 000 – 60 000 euro beroende på budgeteringssätt. En och samma person är sällan expert på texter, grafisk design, videofilmning och fotografering och dessutom en hejare på sociala medier. Vi har utvecklat Hereas koncept med tanke på växande företag som behöver en mångsidig och planerad kommunikation till en vettig årskostnad. Det finns en klar efterfrågan på sådana tjänster, säger Hereas vd Eliina Puijola.

Tillväxt är Hereas strategi, men det väsentliga är ändå inte tillväxten i sig, utan att utveckla tjänsteprodukterna så att de uppfyller kundernas behov. Utan ett fungerande servicekoncept blir det ingen omsättning heller.

─ Vi är kommunikationspartnern som gör det som måste göras. Vår uppgift är att tänka i kundens ställe. Vi säljer inte för att vi måste sälja produkten, utan för att kunden behöver våra tjänster.

Människor motiveras av det som känns naturligt. Därför anställer vi passion och attityd.

─ Jag har själv alltid jobbat hårt och har aldrig tröttnat på det här arbetet, eftersom jag alltid har motiverats av att skapa insikter hos andra. Jag tycker också att det bara är rätt att om man åstadkommer mycket ska man själv gynnas av det. Jag avskyr planer som inte visar hur man genomför dem i praktiken, säger Puijola.

Dessa utgångspunkter präglar Hereas verksamhet. När Puijola grundade Herea hade hon en klar idé om företagets verksamhet. Mängden utfört arbete skulle synas i de anställdas löner och medarbetarna borde göra sådant som de av naturen tycker är inspirerande och intressant. Företaget borde koncentrera sig på att utveckla tjänster som kunden har praktisk nytta av. Skriven text borde beröra och aktivera såväl personal som kunder. Människor borde få vara sig själva. Ur detta föddes Herea där man samtidigt utvecklar såväl användbara tjänster för kunderna som en fungerande affärsmodell för Herea.

– Alla människor vill inte eller kan inte vara självgående, men i det arbete vi utför så fungerar det inte längre med order uppifrån. Självgående personal kräver en organisationsmodell och verksamhetskultur som ger de anställda makt och möjligheter att utveckla sitt eget arbete och hela företaget. Jag tror på att man varken ska övervaka eller motivera, för motivationen måste komma inifrån människan själv. Om motivationen saknas, har det gått fel vid rekryteringen. Om det är ledarens uppgift att ständigt motivera folk, då har man stora problem.

Sättet att jobba förändras kapitalt under de kommande 10 åren – Herea är redan med på tåget

Herea använder sig parallellt av en modell med avlönat arbete och en som Herea-företagare. Båda grundar sig på att den anställda har stor frihet och stort ansvar. De anställda har omfattande rättigheter till distansarbete och fria händer att planera det egna arbetet och tidsanvändningen. I arbetet ligger inte fokus på arbetstiden, utan på vad vi åstadkommer. Därför baserar sig lönen också på utfört arbete.

─ Kraven på att producera mera i arbetet ökar hela tiden i vårt samhälle. Därför tror jag att verksamhetsmodellen på Herea är en del av framtidens sätt att arbeta. Efter fyra år av utvecklingsarbete kan jag säga att tron på den egna idén har prövats många gånger, men nu när vi håller på att anställa vår sjunde medarbetare vågar jag redan säga att vi är på rätt väg.

”Jag är stolt över våra proffs – som snabbt kan ta till sig svåra ämnen”

– Jag är stolt över kunnandet och attityden hos våra medarbetare. För att klara sig i det här arbetet krävs en vilja att bli bättre och växa till expert. På Herea har alla medarbetare passion och glöd för sitt eget expertområde. Våra medarbetare måste samtidigt vara ödmjuka, men modiga.

Enligt Puijola krävs det attityd av den anställda att kunna kasta sig in i en ny kunds värld och där tvingas ta sig an ett för en själv främmande och ofta tekniskt ämne. Alla Hereas anställda är humanister och kunderna är oftast ingenjörer. Det här är dock Hereas styrka – för det tvingar en tekniskt bevandrad kund att förenkla saker och ting och se det egna kunnandet ur kundens synvinkel. Det kräver också att medarbetaren har råg i ryggen att acceptera att ingen annan tar ansvar för det egna arbetet, utan man är själv ansvarig inför kunden. Det här ger dock gott resultat: välutfört arbete, långvariga kundförhållanden och ett ökande förtroende – ett verkligt partnerskap mellan kunden och Herea.

─ Varje nyanställning ger oss och våra kunder ytterligare en ny liten bit till helheten. Det innebär ökat kunnande och fler tjänster. Därför är det viktigare för oss att låta kunnandet och tjänsteprodukten leda tillväxten, än att fokusera på ökad omsättning.