11.06.2025

Näkyvyyttä LinkedInissä ilman maksettua mainontaa


Kyllä. Se on mahdollista. Miten se tehdään? Vaatiiko se paljon työtä ja pitääkö sinne kirjoittaa joka päivä jotain? Lue tästä artikkelista pääpointit siitä, miten orgaaninen näkyvyys saadaan kuntoon ja miksi LinkedIn-verkostojen kasvattaminen kannattaa.

Miten saada orgaaninen näkyvyys Linkedinissä kuntoon?


Monet meistä eivät halua kirjoittaa LinkedIniin mitään omia sisältöjä. Miten Linkedinissä sitten voi saada näkyvyyttä kirjoittamatta sanaakaan? Ensimmäinen tehtävä on kasvattaa omaa henkilökohtaista verkostoa ja kutsua seuraajia yrityksen LinkedIn-tilille.  Pikavoittoja ei tässä työssä jaeta, mutta sitkeys tuottaa tulosta. Ja jos tähän ryhdytään kunnolla, muutamassa kuukaudessakin yritys voi kerätä ympärilleen satojakin uusia seuraajia. Tämä työ vaatii oikeastaan enemmän asennetta kuin tekoja. Mitä enemmän yrityksessä on työntekijöitä, jotka verkostoituvat LinkedInissä aktiivisesti, sitä paremmat mahdollisuudet yrityksellä on saada jatkossa ”ilmaista” näkyvyyttä.  

Iso LinkedIn-verkosto – mitä sillä tekee?


Somekanavia voisi kutsua leikkisästi ”postinjakajaksi” jotka vievät kirjeitä eri postilaatikoihin. Tässä yhteydessä LinkedIn-verkosto toimii nimenomaan postinjakajajoukkona, joka kantaa viestit verkostonsa laatikoihin. Kun yritys tekee julkaisun LinkedIn-sivuillaan, tämä postinkantajajoukko aktivoidaan viemään viestiä perille tykkäämällä tai jakamalla julkaisun. Mitä useampi vie viestin eteenpäin, sitä suuremmat näyttökerrat yrityksen julkaisu LinkedInissä saa. LinkedIn-verkosto ei ole #vainparhaatkaverit -verkosto, vaan ammattiin liittyvä verkosto, johon voi kutsua niitäkin, joita ei välttämättä henkilökohtaisesti tunne.

Miten aktivoida henkilökunta käyttämään LinkedIniä?


Tämä on se kynnyskysymys, mistä monessa yrityksessä väännetään kättä ja käydään kipakkaakin keskustelua. Ensimmäinen askel aktivointiin on se, että LinkedInin käytöstä ei saa tehdä liian vaikeaa.

Jos yritys kuitenkin tarvitsee lisää näkyvyyttä ja haluaa viestiä myös nykyisille asiakkaille ja sidosryhmille – LinkedIn on tähän erinomainen kanava.  LinkedIn on yksi B2B-myynnin ja markkinoinnin työkaluista, ja sen käyttämisen tulisi olla jokaisen myynnissä, markkinoinnissa ja asiakasrajapinnassa työskentelevien työtehtävälistassa siinä missä muutkin työtehtävät.

Jos olet myyjä, LinkedInissä kannattaa näkyä ja kuulua.

LinkedIn-vinkit B2B yrityksille


1.      Kertokaa henkilökunnalle faktat, miksi LinkedIniä kannattaa käyttää. (rahansäästö, ilmaista näkyvyyttä uusissa kohderyhmissä jne.)


2.      Kertokaa logiikka, miten LinkedIn toimii – kun ihmiset oivaltavat logiikan, he ymmärtävät myös sen, miksi verkostoja kannattaa kasvattaa.


3.      Älä pakota ketään kirjoittamaan LinkedIniin mitään, jos ihminen itse ei sitä halua. Vaan anna LinkedInin käyttöön vaihtoehtoja: Näkyvyyttä saa jo                     pelkästään nappia painamalla.

4.      Sisällytä LinkedInin käyttö henkilöstön työtehtäviin. (Huom! Tämä on asennekysymys- ei työaikakysymys.)


5.      Hoitakaa yrityskanavan säännöllinen viestintä LinkedInissä kuntoon.


6.      Seuratkaa säännöllisesti kanavan kasvua ja näkyvyysmääriä.


LinkedIn myynnin työkaluksi – käytännönläheinen koulutus


Aloita yrityksenne LinkedIn-verkostojen kasvattaminen jo tänään!  Tilaa henkilökunnallesi HEREAlta käytännönläheinen ja napakka tunnin mittainen Teams-koulutus, joka on tarkoitettu kaikille, jotka ovat myynnin tai markkinoinnin tehtävissä tai toimivat asiakasrajapinnassa. Vaatimuksena osallistumiseen on oma LinkedIn-profiili, muuta osaamista ei tarvita. 

Tulokset LinkedIn- koulutuksen jälkeen:

-          Yrityksessänne on käynnistetty LinkedInin verkostojen kasvattaminen.

-          Verkostojen kasvattamiseen on määritelty seuranta, joka kannustaa verkostojen kasvattamisessa.   

-          Yrityksenne henkilökunta oppii toimimaan LinkedInissä itselleen sopivimmalla tavalla.

Muut hyödyt

a)      Kaikki ymmärtävät, miksi oma rooli LinkedInissä on oman itsensä ja yrityksen näkyvyyden kannalta merkittävä

b)      Jokainen tietää takuuvarmasti, mitä nappia pitää painaa

c)      Asennemuutos positiivisempaan suuntaan LinkedIniä kohtaan

d)      Markkinointinne LinkedInissä saa enemmän näkyvyyttä henkilökunnan aktiivisuuden myötä

Kysy lisää tai tilaa koulutus suoraan Maijalta: maija.anttila@herea.fi