Brändin toiminnan käsikirja
Kirkasta yrityksesi brändi ja auta henkilökuntaasi toimimaan yhtenä rintamana!
Tuntuuko, ettet onnistu viestimään yrityksesi brändistä henkilökunnalle selkeästi ja johdonmukaisesti? Onko yrityksesi henkilökunnan toimintatavoissa epäjohdonmukaisuutta? Kaipaatko työkalua uusien henkilöiden perehdyttämiseen ja muuhun johtamistyöhön?
Toiminnan käsikirja – brändikartta yrityksen viestintään on konkreettinen työkalu yrityksen sisäiseen ja ulkoiseen viestintään sekä johtamis- ja asiakastyöhön. Toiminnan käsikirjan avulla henkilökunta johdetaan toimimaan saman linjan mukaisesti. Lisäksi käsikirja on pohja brändimarkkinoinnille, jolla yrityksestä tehdään näkyvä ja kiinnostava sekä asiakkaille että työntekijöille.
Miten Toiminnan käsikirjaa käytetään?
- työkaluna uusien henkilöiden perehdytyksessä
- työkaluna kehityskeskusteluissa
- työkaluna rekrytoinnissa
- työkaluna muutosjohtamisessa
- valmiiden markkinointitekstien lähteenä
- yrityksen brändin ja strategian kirkastajana
- yrityksen sisäisen ja ulkoisen viestinnän yhtenäistäjänä
Millaisille yrityksille Toiminnan käsikirja sopii?
- teollisuusyrityksille
- palveluyrityksille
- toimintansa alussa oleville kasvuyrityksille
- konserneille ja yrityksille, joilla on toimintaa eri yksiköissä tai paikkakunnilla
- ketjuyrityksille tai yrityksille, jotka kasvattavat yksiköidensä määrää eri paikkakunnille
- yrityksille, joilla on edessään organisaatiomuutoksia
- yrityksille, joilla on alihankintaverkosto
Miten Toiminnan käsikirja tehdään?
Toiminnan käsikirja toteutetaan yhdessä asiakkaan kanssa. Aineisto kootaan yhdessä yrityksen avainhenkilöiden kanssa workshopissa, jonka jälkeen Herean sisältöstrategi koostaa valmiin dokumentin. Dokumentti painetaan Toiminnan käsikirja -vihkoseksi, jonka jälkeen sitä voidaan käyttää arkisessa johtamistyössä. Lisäksi yritykselle pidetään yhteinen brändikoulutus, joka kirkastaa jokaiselle henkilöstön jäsenelle yrityksen brändin ja sen mukaisen toiminnan periaatteet. Asiakkaalta Toiminnan käsikirjan työstäminen vaatii siis kaksi noin puolen päivän workshopia. Koko prosessi kestää tavallisesti 4–6 viikkoa.
Näin asiakkaamme kertovat toiminnan käsikirjasta
”Emme aina henkilökunnan kesken näe toisiamme, joten on tärkeää, että jokainen osaa itsenäisesti toimia brändin mukaisesti ja yhteisten pelisääntöjen mukaan. Käsikirja on tässä avainasemassa"
– Hanna Yli-Yrjänäinen, DESIGN BY HANNA K. & CO.
”Suosittelen tätä jokaiselle, jolla on yksikin työntekijä. Ihmettelen, miten yksikään yritys voi pärjätä ilman tällaista dokumenttia”
– Pertti Salo, Protect
”Rekrytointivaiheessa hyödynnämme käsikirjaa, jotta voimme olla heti varmoja siitä, että rekrytoitavan arvot ja periaatteet vastaavat yrityksemme arvoja ja periaatteita. Uuden henkilön perehdytyksessä käsikirja otetaan käyttöön heti ensimmäisen parin tunnin aikana”
– Pertti Salo, Protect
”Käsikirjasta on apua ihan arjen työskentelyssä. Siinä ei ole mitään keksittyä, vaan se on sitä, mitä
me oikeasti olemme. Toiminnan käsikirjan pariin on aina helppo palata, uudelleen ja uudelleen”
– Ulla Laalo, Certia
”Brändikarttakoulutus avasi kaikille yrityksemme arvoja ja periaatteita entisestään. Koulutus vahvisti me-henkeä ja yhteistä ajattelua. Vaikka pidämmekin palavereita viikoittain, emme ikinä pääse niissä yhtä henkilökohtaiselle tasolle”
– Pertti Salo, Protect
”Olemme ammentaneet viestintäämme toiminnan käsikirjasta. Se on lisäksi selkeyttänyt erottuvuustekijöitämme sekä omaa tapaani puhua yrityksestäni”
– Hanna Yli-Yrjänäinen, DESIGN BY HANNA K. & CO.
”Se on konkreettinen tapa asioiden lähestymiseen, eikä mitään diipadaapaa. Toiminnan käsikirja on vaikuttava työkalu yrityksen brändin ja toimintastrategian jalkauttamiseen”
– Ulla Laalo, Certia
Katso myös video: Kalle's Inn brändistrategia referenssi
Kiinnostuitko? Ota yhteys Hereaan!
Maija Anttila, 040 154 4436, etunimi.sukunimi@herea.fi
Eliina Puijola, 040 5041198, etunimi.sukunimi@herea.fi