Paperivalo
Herea har planerat arkitekturen, skrivit texter och gjort den visuella designen till en ny nätbutik åt Paperivalo i Torneå. Paperivalo är en affär som säljer eleganta och tidlösa, handgjorda hälsningar och inredningsartiklar av papper. Affären finns i Karunki i Torneå kommun och på nätet.
Den nya nätbutiken öppnades i mars 2020. Det tekniska genomförandet sköttes inte av Herea.
Företagaren bakom Paperivalo, Sirpa Kivilompolo, berättar att hon är nöjd med det arbete som Herea har gjort.
– Jag har redan en längre tid samarbetat med Eliina Puijola, och jag tycker om hennes bestämda och övertygande stil. Eliina ger mig en känsla av att hon har funderat på olika saker i förväg och försökt hitta en lösning åt kunden. Gällande den grafiska designen var jag också genast på samma våglängd som AD Minna Husa på Herea, berättar Kivilompolo.
Modern nätbutik som är lätt att hitta
Kivilompolo berättar att hon behövde en ny nätbutik för hon ville ha en som såg modernare ut. Den gamla nätbutiken var inte responsiv, så den fungerade inte på mobila enheter. Ett annat viktigt kriterium var att det måste vara lätt att hitta nätbutiken på Google.
– Jag begärde offerter på planeringen från några företag. Herea visade sig vara det bästa alternativet, eftersom vi känner till varandras arbetssätt från förut och det arbete som Eliina gjort tidigare har varit övertygande. När jag sedan fick höra att Minna är hemma från Torneå, avgjorde det saken.
Fram med kärnan i varumärket och de personliga produkterna till nätbutiken
Arbetet påbörjades i augusti 2019, då Puijola planerade arkitekturen och skrev texterna till nätbutiken. Innan dess hade videofotograf Erika Svenns på Herea gjort tre olika typer av videor.
– Det var ett nöje att jobba med Sirpa för hon förstår sambandet mellan varumärket och den verbala berättelsen. Kärnan i varumärket är sådan att den måste upprepas i berättelsen. Innehållet måste sättas samman så att det tilltalar de olika målgrupperna som marknadsföringen kan riktas mot. Även videorna lyfter fram de faktorer som gör att varumärket sticker ut, säger Puijola.
Kivilompolo berättar att hon är glad över att man beslutade ta in de personliga produkterna i nätbutiken. Paperivalo tillverkar ljuslyktor med kundens egna bilder, affischer och kondoleansadresser med skräddarsydda texter.
– Det var en bra idé som Eliina kom med, för personliga produkter har stor potential och de intresserar kunderna. Eliina hade också förslag till hur första sidan skulle se ut och vilka produkter som skulle lyftas fram. För mig var det viktigt att webbplatsen verkligen ser ut som en nätbutik, säger Kivilompolo.
Nätbutiken förmedlar en känsla av papper
AD Minna Husa på Herea utförde den grafiska designen för nätbutiken. Enligt Kivilompolo gick arbetet galant.
– Framför allt kände jag att man lyssnade på mig i alla skeden av projektet. Även om jag själv har ett skapande arbete, ville jag ha en utomstående designer, eftersom jag är övertygad om att hon ser saker på ett annat sätt.
Enligt Husa var utmaningen med nätbutiken att förmedla känslan av papper elektroniskt.
– Sirpa tillverkar fantastiska produkter som var och en är unik. Vi ville att nätbutiken skulle ge samma intryck som den fysiska affären i Torneå. Nätbutiken borde ge en sådan känsla att den här produkten vill jag beställa åt mig själv eller som present, berättar Husa.
Nätbutiken ökar försäljningen
Kivilompolo tror att nätbutiken kommer att ha stor betydelse för försäljningen sedan man på allvar kommit i gång med innehållsmarknadsföringen och reklam för webbplatsen. Hon är nöjd med slutresultatet.
– För Hereas del gick projektet verkligen föredömligt bra. Jag kommer att fortsätta det goda arbetet och vidareutveckla nätbutiken, för det jobbet tar aldrig slut, summerar Kivilompolo.
Kolla in nätbutiken här.