22.04.2025

Till valseger med hjälp av en genomtänkt somestrategi och marknadsföring i sociala medier

Herea auttoi MSK:ta markkinoinnissa kuntavaaleissa 2025. Herea teki vaalikampanjaan somestrategian ja sisällöt, päivitti vaalimainosten visuaalisen ilmeen ja hoiti markkinointikampanjoiden suunnittelun, aikataulutuksen, ja julkaisut. Juuri oikeaan aikaan aloitettu markkinointi toimi: MSK pääsi tavoitteeseensa ja sai vaaleissa lisäpaikan ja historiansa parhaan vaalituloksen.

MSK (Mustasaaren Suomenkielisten Kunnallisjärjestö ry) hade i kommunalvalet 2025 som målsättning att få minst ett till mandat i Korsholms kommunfullmäktige. För kampanjens marknadsföring bestämde sig MSK för att ta hjälp av experter och kontaktade marknadsföringsbyrå Herea. Herea tog fram en somestrategi och innehåll till valkampanjen, uppdaterade det visuella uttrycket för valreklamen och skötte planeringen, schemaläggningen och publiceringen av marknadsföringskampanjerna. Den vältajmade marknadsföringen fungerade: MSK nådde sitt mål och fick ett till mandat i valet - och sitt bästa valresultat någonsin. 

Fokus på konkreta frågor i somestrategin

Somestrategins innehåll grundade sig på MSK:s huvudteman och på så konkreta frågor som möjligt. I kommunikationen användes verkliga bilder från välkända platser som skolor, daghem och idrottsplatser. Samtidigt lyfte man fram vad föreningen gör rent konkret för att utveckla, upprätthålla och bevara dessa platser (se bilder i slutet på den här sidan!). 
– Alla följer inte med beslutsfattandet aktivt, men med de enskilda frågor vi lyfte fram i sociala medier lyckades vi nå väljare och skapa diskussion. Genom dessa budskap kunde vi effektivt få fram vilka frågor vi driver vidare i kommunen. Förmodligen var det just dessa frågor som påverkade vissa väljares röstningsbeslut, säger MSK:s långvariga fullmäktigeledamot Jane Trygg-Kaipianen
– Vi är en liten grupp i fullmäktige men vi deltar i mycket och är aktiva i fullmäktigesalen. Det har kommuninvånarna säkert märkt. Vi har ingen stor valbudget, men vi planerade en somestrategi och lyckades få ut våra budskap i sociala medier bättre än tidigare, berättar Karina Björninen, MSK:s röstmagnet i valet.

Det visuella uttrycket väckte uppmärksamhet

– Tidigare har vi skött marknadsföringen på egen hand. När vi såg de första layouterna för bilder och kampanjens visuella uttryck blev vi verkligen imponerade. Herea gjorde ett fantastiskt jobb där det professionella avtrycket verkligen syntes. En av våra anhängare konstaterade också att nu har MSK satsat på marknadsföring på ett helt nytt sätt. 
Vår trovärdighet höjdes tack vare det visuella uttrycket till samma nivå, som vårt faktiska arbete håller. Det här höjde också stämningen internt och gav en extra skjuts i valarbetet, säger Tuomo Iso-Aho från MSK.

Some- och digimarknadsföring ett förmånligt sätt att nå väljarna

Även om föreningen regelbundet publicerar inlägg i sina egna somekanaler så finns det många bland väljarna som inte aktivt följer kommunpolitiken, eller ens MSK:s egen kommunikation. Därför spelar betald annonsering en viktig roll för att nå ut till väljarna. 
Förutom annonsering i sociala medier satsade MSK även på annonsering och synlighet i Sanomas digitala tidningar, särskilt i Ilta-Sanomat och Helsingin Sanomat. Annonserna hade en lokal inriktning, vilket gjorde att budskapet nådde rätt väljargrupp. Genom annonseringen kunde MSK väcka uppmärksamhet och påminna även dem som inte följer föreningen aktivt om sin existens. 
– Vi fick mycket respons på synligheten! Många berättade att de hade sett flera olika annonser i olika kanaler. Jag blev själv överraskad när vår egen annons dök upp när jag kollade rallyresultat. Annonsbudgeten var avgjort förmånligare än för tryckt tidningsreklam – och baserat på resultaten också effektivare. Vi fick väldigt mycket synlighet i förhållande till vad vi betalade, konstaterar Iso-Aho. 

Herea tog hand om somemarknadsföringen från början till slut 

För en nybörjare kan det vara en rejäl utmaning att hantera kampanjer i sociala medier. För att skapa och driva en fungerande och rätt riktad kampanj krävs mycket bakgrundskunskap och erfarenhet eftersom alternativen är många. Dessutom kräver riktad politisk reklam att man skapar ett annonskonto och genomför särskild identitetsverifiering. 

– Herea tog hand om och hjälpte oss med allt redan från början: att skapa ett annonskonto, identitetsverifiering, bygga upp kampanjerna, rikta in dem rätt, schemalägga dem och så vidare. Vi fick också regelbundet synlighetsrapporter på antal visningar och klick. Hela vår grupp har varit mycket nöjd med kampanjen som Herea genomförde åt oss, sammanfattar Iso-Aho. 

Bekanta dig med MSK:s somekanaler här.:

Facebook
Instagram

Kontakta oss för mer information om somestrategi och marknadsföring i sociala medier! 

MSK – Mustasaaren Suomenkielisten Kunnallisjärjestö ry – är en partipolitiskt obunden förening grundad 1960 för att försvara de finskspråkiga kommuninvånarnas position. MSK har länge varit den näst största gruppen i Korsholms kommunfullmäktige med 9 % av mandaten. I valet 2025 fick gruppen 14 % av platserna. Föreningens mål är att utveckla kommunen långsiktigt i gott samarbete med de andra partierna. Föreningen arbetar framtidsinriktat för att Korsholm ska vara attraktivt för alla språkgrupper samt för familjer och företagare. 

kampus MSK2

MSK SanomaAD 600 x 314 1