Tillväxtföretag och kommunikation
När ett företag befinner sig i en tillväxtfas eller står inför förändringar betonas vikten av effektiv kommunikation och varumärkesbyggande. Herea är en kommunikationspartner till flera tillväxtföretag inom energibranschen. Ett starkt varumärke och systematisk kommunikation spelar en betydande roll för att stödja försäljningen och skapa rätt arbetsgivarbild.
Hereas kund, det Vasabaserade företaget CoE Group, har de senaste åren växt på ett betydande sätt genom en systematisk tillväxtstrategi. Mellan 2022 och 2023 har CoE Group stärkt sin position genom att gå samman med en tillväxtpartner samt genom flera förvärv. Företaget siktar på att öka sin arbetsstyrka till 250 personer fram till slutet av 2025. CoE Group verkar redan på 10 orter.
CoE Groups tillväxt och utökade tjänsteutbud ledde till en omfattande förnyelse av företagets varumärke och webbsida i början av 2024. Det förnyade varumärket och den fräscha webbsidan är inte bara tydligare och modernare, utan speglar också CoE Groups allt viktigare fokus: förnybar energi.
"Vi har gjort regelbunden kommunikation både för företagets webbplats och sociala mediekanaler i flera år, under hela företagets tillväxt. Att bygga ett nytt varumärke som kombinerar olika affärsverksamheter och att skapa fräscht innehåll på en så stark kommunikationsgrund har varit ett naturligt steg", säger Hereas vd Eliina Puijola.
"Herea har varit med oss länge, och de förstår vår affärsverksamhet och våra behov. För oss är Herea den perfekta partnern. Vi skulle inte klara det här utan dem", säger Sami Kivioja, vd för CoE Group.
Acosta Group investerar i regelbunden kommunikation även mitt i företagsförvärv och utmanande marknadssituationer
Ett annat tillväxtföretag som Herea tillhandahåller kommunikationstjänster för är det Vasabaserade Acosta Group. Under de senaste åren har företaget breddat både tjänsteutbud och marknadsområden. Acosta Group har förvärvat sex företag inom branschen, det senaste Vandaföretaget Lämpödiileri (Diileri Finland Oy). Den utmanande marknadssituationen har inte bromsat företagets tillväxt eller investeringar ─ eller dess kommunikation.
"Vi har fortsatt att aktivt marknadsföra våra tjänster trots den utmanande ekonomiska situationen. Jag tror att konsekvent digital kommunikation och marknadsföring har spelat en betydande roll i detta, och tack vare dessa har vi har vi fått väldigt mycket synlighet. Kunderna har märkt att vi fortfarande finns här och fortsätter att arbeta med samma entusiasm. Samarbetet med Herea har varit mycket smidigt ända från start. Det är viktigt att ha en partner som ser till att saker blir gjorda och att den gemensamt etablerade årsplanen följs", säger vd Benny Mörk.
Mörk ansvarar för företagets förvärv, ekonomi och även marknadsföringen av dotterbolagen. En aktiv kommunikationspartner är ovärderlig för en upptagen vd. När kommunikationsaktiviteter som stödjer affärsmålen konsekvent leds framåt av samarbetspartnern förblir företagets varumärke kristallklart även i föränderliga tider, utan några luckor i kommunikationen. Beslutsfattarna i företaget kan då fokusera på sina primära uppgifter ─ att växa och utveckla företaget.
"Det har varit intressant att skapa målinriktade kommunikationsaktiviteter med ett systematiskt växande företag och att se strategins målsättningar förverkligas. På så vis blir kommunikation inte bara ord på ett papper utan en handling som verkligen bidrar till företagets verksamhet", säger Hereas innehållsstrateg Petra Marjamäki.
Står ditt företag inför betydande förändringar, eller är det helt enkelt dags att göra kommunikationen mer strategisk och konsekvent? Kontakta oss så berättar vi mer om vår tjänst Outsourcad kommunikationspartner.
Herea är en kommunikationsbyrå belägen i Korsholm, Österbotten. Kärnan i Hereas expertis är strategiskt planerad innehållsmarknadsföring som tilltalar rätt publik och stödjer kundens affärsstrategi. Hereas kundbas inkluderar främst små och medelstora industriföretag inom till exempel tillverkning och energi.