28.12.2021

Kommunikatören som trivs i internationella sammanhang hittade sitt hem i växande kommunikationsbyrå

Petra Marjamäki började som innehållsstrateg på Herea i januari 2021. Petras arbetserfarenhet i kommunikationsbranschen är mångsidig och hon har tidigare jobbat bland annat som frilansskribent, kommunikationskoordinator i offentlig sektor och som kommunikationsspecialist i internationella koncerner. Det senaste året har hon ändå börjat känna sig alltmer hemmastadd på Herea.

­­— Att arbeta på kommunikationsbyrå har alltid känts rätt. Här är fokus till 100 procent på kommunikation och marknadsföring och hela vårt team lever och andas de här sakerna. Fördelen med en liten och tät arbetsgemenskap är att beslutsfattandet är effektivt, och ändringar i företagets riktning kan vid behov göras snabbt. Här blir var och en dessutom sedd och hörd.

En språkkunnig problemlösare vars hjärta slår för skrivandet

Tanken på att ha skrivandet som yrke har alltid funnits i bakhuvudet för Petra. Det ena ledde till det andra, och det blev kommunikationsstudier vid Umeå universitet och en kommunikatörsexamen. Utöver Sverige har Petra bott i Spanien och Storbritannien. Hon trivs i internationella sammanhang och talar svenska, finska och engelska. Förutom språkkunnigheten nämner Petra sin organisatoriska sida och goda problemlösningsförmåga som fördelar i sitt arbete.

— Som innehållsstrateg planerar och förverkligar jag helheter inom kommunikation och marknadsföring som stöder målsättningarna för kundens affärsverksamhet och varumärke, så planeringsförmåga är en viktig egenskap. Att kunna skriva bra är också centralt eftersom en stor del av vårt arbete är just att skriva. Vi skriver olika slags texter, med olika målsättningar och målgrupper och producerade för att fungera i olika kanaler.

Förutom de kontinuerliga kommunikationstjänster som Herea erbjuder har Petra förverkligat omfattande webbsideprojekt där hon tillsammans med kunden planerat webbsidornas struktur och producerat innehåll till hela webbplatsen. Hon har också gjort flera projekt där kunden inledningsvis fått hjälp med sin branding genom Hereas varumärkeskarta, vilket sedan utmynnat i webbsideinnehåll och kontinuerlig kommunikation.

— Tack vare Hereas omfattande inskolningsprogram har jag snabbt kommit smidigt in i kundarbetet. Mina arbetsdagar har varit fullspäckade sedan dag ett så det är ingen risk för att det blir långtråkigt här.

”På Herea får jag göra det jag är bäst på”

Enligt Petra råder det en glad och avslappnad stämning på Herea. Välmående och trivseln på arbetsplatsen får en boost när humorn frodas i kafferummet och man hittar på saker med arbetskompisarna även på fritiden. Välmåendet stärks också av det faktum att på Herea får alla göra det, som de är bäst på.

— Alla jobbar med det de brinner för och då uppstår också naturligt en vilja att utvecklas och lyckas i sitt arbete. Vi firar framgångar tillsammans och när det kniper finns det alltid en ärm att rycka i för hjälp och råd. Ansvar och att man litar på mig är viktiga aspekter i mitt arbete. Med ansvar kommer också vissa friheter – vi har flexibla arbetstider, vilket gör det enkelt att kombinera arbete med det övriga livet.

Hereas framtid ser ljus ut, spår Petra. Personalens kunnande utökas, tjänsterna utvecklas och blir mångsidigare och nya ansikten dyker upp i kafferummet.

— Vi har en positiv drive på, och siktar uppåt.

 

Vill du också ha Petra som samarbetspartner i kommunikationsarbetet? Ta kontakt!