Visionen förstärktes: Herea synliggör industriföretagen
Strategin förankrades på Hereas gemensamma strategidag, där alla ställde upp personliga mål i anslutning till företagets prioriterade områden. Under strategidagen tog man samtidigt hela produktutvecklingen ett steg framåt.
Fokus på industrin och företag inom förnybar energi
Under strategiarbetet tog tanken form att Hereas vision är att vara den som synliggör industriföretagen. Även Hereas serviceprodukter planeras specifikt för just industriföretagen, deras behov och storleksklass. När kommunikationen utförs långsiktigt och målinriktat med en tillräcklig volym får företagen synlighet och nya kunder i linje med sina målsättningar.
I framtiden kommer Herea att fokusera på företag inom området för förnybar energi, företag inom metallindustrin såsom maskinbearbetning och laserskärning samt på företag som betjänar dessa företag. Sådana är till exempel företag inom säkerhet och kvalitet, logistikföretag, IT-företag och företag inom ekonomiadministration.
- Det här är rätt kundgrupper för oss, eftersom det är branscher med en enorm tillväxtpotential. De här företagen har i allmänhet behov av att popularisera kommunikationen, och det uppnås genom ett gott samarbete mellan humanisten och ingenjören. Vi blir också genuint inspirerade av ingenjörskunnandet och hur det kan lyftas fram, berättar Puijola.
Enligt Lassus erbjuder Herea "tjänster av rätt storlek" för små och medelstora företag.
– När man funderar på tjänsterna börjar man från rätt ända, det vill säga först tar man reda på grunderna för verksamheten och varumärket, och för att stöda dem utvecklas en lämplig produkthelhet som uppfyller företagets behov, säger Lassus.
No Corporate bullshit
En central tanke med det innehåll som Herea producerar har ända från början varit att det klart och tydligt ska lyfta fram de konkreta nyttorna. Texterna skrivs så att alla förstår vad saken handlar om. Om innehållet är på en alltför allmän nivå, väcker texterna inga känslor och man kan inte heller identifiera sig med dem.
Enligt Lassus ligger Hereas styrka i just en rak och okonstlad innehållsproduktion som baserar sig på en förståelse för företagets verksamhet och existens.
- Herea kommunicerar utan de trendiga termer som så ofta används alldeles för mycket i företagskommunikationen. De gör att texten ser fin ut och låter bra, men sakinnehållet är skralt. Det här tröttnar man snabbt på och företag som använder den här jargongen ser också likadana ut, säger Lassus.
Vem gör er kommunikation?
Hereas strategi har också tidigare fokuserat på industriföretagen, men tanken blev tydligare under arbetet med strategin. De senaste åren har Herea blivit känt för kommunikationen de gjort åt sina kunder, vilket ger en antydan om att man är på rätt väg.
Kunderna får ofta frågan: "Vem gör er kommunikation?"
- Vi har fått respons på att kommunikationen vi gör åt industrin sticker ut för att den är fräsch och annorlunda. Vi förhåller oss fördomsfritt till saker och ting och det som kunderna gör är inte nödvändigtvis bekant för oss från förut. Det är därför vi kan ställa rätt frågor och lyfta upp rätt saker, berättar Puijola.
Lassus hade stött på Hereas kommunikation redan innan strategiarbetet när hon coachade ett företag som Herea gjorde kommunikation åt. Hon lade genast märke till att kommunikationen skedde på annat sätt än vanligt.
- Texterna stack ut från mängden, kändes äkta och företaget beskrevs med sina egna ord. En bra text förmedlar företagets varumärke: det känns äkta och helt rätt för det specifika företaget.