VARUMÄRKESKARTA

 

Vi konkretiserar kundens varumärke med brandkartan som verktyg

Brandkartan är ett verktyg för både intern och extern kommunikation, och grunden till ett företags marknadsföringsstrategi. Med brandkartan kan vi bestämma vilken berättelse vi delar med oss av, hur vi skiljer oss från våra konkurrenter och vilka kärnfunktioner som varumärket grundar sig på. Brandkartan ger en solid riktning för marknadskommunikationens innehåll och ton. Brandkartan definierar också hur personalen ska arbeta för att fungera på ett sätt som är konsekvent och fördelaktigt med tanke på kunden.

Brandkartan är ett dokument som definierar kärnfrågorna i varumärket, och där finns de viktigaste marknadsföringsmeddelandena: kärnbudskapet, berättelsen och löftet. De här texterna kan till exempel användas på företagets hemsida.

Verksamhetshandboken styr personalen

I brandkartan finns många olika verktyg som verkställer, underhåller och stärker en företagskultur. Ett av dessa verktyg är verksamhetshandboken som implementerar en ny medarbetare i företagskulturen. Verksamhetshandboken kan bland annat användas för workshop till personalen – en utbildning där personalen reflekterar kring sina egna styrkor i enlighet med företagets funktioner.
Verksamhetshandboken är också ett utmärkt hjälpmedel då man ska rekrytera ny personal: matchar arbetstagarens passion, personlighet och beteende med företagets? Ju tydligare brandkartan definierar olika områden, desto enklare blir det att rekrytera rätt personer.

Varumärkesutbildning ─ en del av varumärkesbyggandet

Med hjälp av verksamhetshandboken reflekterar arbetstagarna över de egna styrkorna i enlighet med företagets funktioner. Utbildningen ger ett utmärkt tillfälle för personalen att reflektera över den egna passionen och skapa en anda av gemenskap. Utbildningen bidrar till att arbetstagarna skapar ett konsekvent varumärke: detta eftersom varumärket består av handlingar som utförs av var och en som jobbar i företaget. Utbildningar kan till exempel arrangeras årligen.

Dessutom kan man utgående från brandkartan producera visuellt material för att påminna om viktig företagskultur inom företaget.

 

 

Eliina Puijola, CEO, 040-504 1198, förnamn.efternamn@herea.fi

Maija Anttila, innehållsstrateg, 040-154 4436, förnamn.efternamn@herea.fi

Enni Yli-Hynnilä, innehållsstrateg, 040-166 3230, förnamn.efternamn@herea.fi

 

Varumärkeskarta